Antall ledige stillinger i bransjen stuper
Arbeidsledigheten i bransjen stiger og antallet ledige stillinger der ute synker bratt.
For noen uker siden kunne KOM24 fortelle at arbeidsledigheten i bransjen er skyhøy for tiden.
Tall fra TEFT sin bransjeundersøkelse viser at arbeidsledigheten er på 7 prosent nå og at de aldri har opplevd så høye søkertall til enkeltroller som nå.
Rådgiver Ole Janzso sa da at de man hadde snakket med i snitt hadde gått arbeidsledige i fire måneder og hadde søkt på 24 jobber.
Ferske tall fra FINN.no viser og at det er betraktelig færre jobber å søke på der ute.
– Under hardt press
– Flere norske bedrifter er rammet av økonomiske nedgangstider og må dessverre kutte i kostnader og har ansettelsesstopp. Noen bransjer er derfor under hardt press, sier jobbanalytiker i FINN, Christopher Ringvold, til KOM24.
I november 2024 er det 65 prosent færre jobber å søke på innen PR, informasjon og kommunikasjon sammenlignet med november 2023.
Hittil i år har denne bransjen 30 prosent færre stillinger på FINN enn samme periode året før.
Det samme gjelder for bransjen markedsføring og annonsering der vi ser en nedgang i november på 47 prosent og hittil i år har denne bransjen 24 prosent færre annonser.
Til sammenligning er det en generell nedgang på 17 prosent i antall stillinger på FINN jobb i november forhold til samme måned i fjor.
TRY-sjef Sindre Beyer er ikke overrasket over tallene når han snakker med KOM24. Han sier det stemmer godt overens med det de selv merker.
– Det er flere folk på markedet som søker seg inn og dermed er det mindre behov for stillingsutlysninger, sier han og peker på at det har vært en korreksjon over lengre tid.
– Så dere kjenner dere igjen i disse tallene?
– Ja, vi gjør det. Vi ser det og på de vi konkurrerer med, det er færre jobboverganger og mindre bevegelse i markedet, sier han.
Men alt er ikke svart. Beyer sier at de merker at det er økt aktivitet på en del områder nå.
Dette er signalene fra annonsørene
– Det er svakt mer optimisme i norsk økonomi og vi er i en bransje som er veldig i takt med norsk økonomi generelt, sier han.
Beyer sier at de har tro på at i 2025 vil markedet være bedre, men det vil ikke skje fra årsskiftet. Man er og avhengig av at renten går ned, tror han.
– Signalet fra annonsørene er at de har behov for å vinne markedsandeler og vekst Da må de investere i kommunikasjon og teknologi, sier han.
I mellomtiden er oppfordringen til Beyer at man må jobbe hardt og levere det beste man kan og satse på makroøkonomisk drahjelp.
– Jeg tror det er i andre halvår det vil snu, sier han.
– Når det er så mange uten jobb og det er så få ledige stillinger, er dere redde for at man mister mange gode folk fra bransjen?
– Nei, jeg tror ikke det. Selv om det er tøffere år blir det satt i gang nye satsingsområder på både dataanalyse og businessconsulting. Et godt selskap klarer å styre bra i opp- og nedgangstidene og jeg føler vi har klart det, selv om ambisjonsnivået er å være bedre år for år.
Beyer sier at det for TRY sin del ikke har vært et år med sterk vekst og kjempebra resultater i 2024.
– Vi har klart oss OK, men vi er ikke fornøyd. Men det har vært et bra faglig år, med priser internasjonalt og mange bra jobber. Men vi håper 2025 blir bedre, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no