Fra venstre: Kine Bergseth, Jørn Haanæs, Ricardo Cuilenheim og Patricia Auseth.

Dette må en CMO forberede seg på i 2025

Rollen som markedsdirektør, eller CMO, er i stadig endring. Hva bør man tenke på for å gjøre det best mulig til neste år?

Publisert

(OSLO SENTRUM): På konferansen CMO Summit i Oslo var flere markedsdirektører samlet for å snakke om rollen deres, hvordan markedet utvikler seg, og hva som må til for å lykkes med markedsføring.

Mellom seansene stilte KOM24 noen spørsmål til noen av de som var til stede.

Balansegang

– Hva blir det viktigste en CMO må tenke på i 2025?

– Jeg tror mye vil handle om hvordan man balanserer vekst og lønnsomhet. De største selskapene er ikke alltid veldig tålmodige. Og det kan være vanskelig å finne den «sweet spoten» mellom å levere på business plan target, samtidig som du har kontroll på kostnadene dine. Dette vil være utrolig mye mer i fokus enn før, sier Ricardo Cuilenheim, som er managing director insight & effectiveness i Dentsu Norge.

– Det å være tett på salget mener jeg er viktig. Eier man ikke tallene eller kjenner til kundereisen godt nok, vil man ikke lykkes, sier Patricia Auseth, CMO i Pexip.

– Jeg synes det er et interessant spørsmål om det er kultur for å sette markedsføring sentralt og på høyeste nivå i selskapet. Var det et teknisk team som lagde en plan først, for så å koble på markedsførerne? Dette kan være vanskelige avgjørelser å ta, og vi kommer nok til å se flere ulike varianter her, sier Jørn Haanæs i Climentum Capital.

– Jeg tror kundefokuset blir viktig i 2025. Vi «slåss» hele tiden for å ha et mer langsiktig fokus sammen med kundene, og vi snakker hele tiden på vegne av kundene internt. Det er viktig for å ikke tape i «the long run», sier Kine Bergseth, tidligere CMO i Tibber.

Vanskelig tid

– Flere selskaper har opplevd vanskelige tider de siste årene. Hvor optimistisk er du på vegne av CMOene?

– Det er et skille mellom de som jobber med B2B og det som jobber med B2C her. B2B ser vi at kjøpekraften egentlig ikke har gått så mye ned. På privatmarkedet er det derimot annerledes, der gjør det fremdeles ganske vondt for mange, sier Cuilenheim.

– Jeg synes det er synd at kutt som selskaper gjennomfører, ofte skjer blant de som jobber med markedsføring og merkevare. Det er et veldig kortsiktig grep, og jeg håper flere vil se på hvordan de kan beholde de ressursene så lenge som mulig. I en tid som nå, må man spille mer på emosjonell verdi, og da trenger du god markedsføring, sier Bergseth.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS