Tror det snur nå: – Det er første tegnet på at vi har vekst i møte
Mener vekstretorikken er på vei tilbake blant kundene.
– Vi skulle gjerne ha begynt et år før. Men vi har tenkt langsiktig siden starten og vet at markedet går opp og ned.
Det sier Bård Idås i Fram rekruttering og rådgivning.
– Det mest krevende året på 20 år
Han og Ann Mari Nygjerde etablerte i 2023 byrået som skal rekruttere folk til medie- og kommunikasjonsbransjen og som mange andre merket de at det var et tøft år å starte opp i.
– Jeg har hørt at 2023 var et av de mest krevende årene på 20 år for rekrutteringsbransjen, så jeg er fornøyd med at vi klarte oss brukbart, sier han.
Det første hele driftsåret deres viser at de fikk en omsetning på 4,6 millioner kroner og fikk et driftsresultat på like under en halv million kroner.
2024 tegner et ganske likt bilde, sier han.
– Det er ikke tvil om at det har vært et utfordrende år for vår del også. Jeg tror resten av året blir omtrent som nå, men har håp om en liten bedring, sier han.
Men Fram er ikke aleine om å merke krevende tider.
I Teft opplevde de at inntektene stupte med over 30 prosent.
– Det er sørgelig å se at markedet har fått en stopp i forhold til rekruttering, sier Henrik Sandberg, daglig leder og rådgiver i Teft.
Inntektene deres for hele Teft-huset som består av Rekruttering, Flex og Consulting endte på rundt 37 millioner kroner.
Rekrutteringsbiten endte på 23,4 millioner kroner. Ned fra 35,7 millioner kroner året før.
Driftsresultatet endte på 300 000 kroner i minus.
– Ganske dramatisk
Sandberg sier at de opplevde at volumet i stillingsmarkedet innen marketing, reklame og kommunikasjon stupte med i overkant av 60 prosent i fjor.
– Det er ganske dramatisk, sier han.
Fallet har fortsatt inn i 2024 og har fortsatt å falle med 12 prosent.
Men nå sier han at de første positive signalene er tilbake.
– Nå ser og hører vi at vekstretorikken er tilbake. Det er første tegnet på at vi har vekst i møte, sier han.
Han sier at signalet de får fra kundene sine er at de nå er ferdig nedbemannet og omstilt at kapasiteten er såpass liten at det skal ikke så mye til for at de må oppbemanne igjen.
Han peker på to grunner til den begynnende optimismen der ute. Det ene er at forutsigbarheten er på vei tilbake i markedet og det andre er at man har underinvestert i egen merkevareutvikling de siste årene og at man kommer til å investere i det i årene framover.
Men det er ikke slik at de tror det blir gull og grønne skoger med en gang i rekrutteringsbransjen.
– Ting er i ferd med å snu, det er magefølelsen. Men vi forsøker internt å være realistiske og kostnadsfokuserte, sier han.
Men det er på langt nær bare Teft som har hatt et tøft år.
– Det var et dårligere år enn det har vært før.
Det er den enkle oppsummeringen til Visindi-sjef Jenny Homme etter at 2023-tallene deres ble klare.
De viser at nesten en fjerdedel av omsetningen deres forsvant i fjor.
Rekruttererne i Visindi endte med en omsetning på 70,5 millioner kroner, det 21 millioner kroner svakere enn året før.
Homme peker på mindre aktivitet i både offentlig og privat sektor.
Kuttet Bergen
Men de valgte og å legge ned kontoret sitt i Bergen. Det sier hun utgjør omtrent 15 millioner kroner i tapt omsetning.
– Det skyldes dårlig marked der og noen ansatte som sluttet og startet konkurrerende virksomhet, sier hun.
Men at det var tøffe tider, det merket hun at det var hos konkurrentene og.
– Vi fikk mange henvendelser fra folk som ville jobbe hos oss, sier hun.
Men de aller færreste fikk napp, for hos Visindi ble bemanningen redusert fra 43 til 35 ansatte i fjor. Noe skyldes kuttet i Bergen, andre skyldes at folk som sluttet ikke ble erstattet.
Men selv om store deler av omsetningen forsvant klarte de å tjene penger.
De endte med et driftsresultat på 3,2 millioner kroner i fjor. Til sammenligning var det på 20,3 millioner året før.
I år er håpet at inntektene skal bli en del høyere, for nå har markedet snudd for dem.
– Vi har all time high første halvår. Det går veldig bra, spesielt i Oslo, sier hun.
Det er særlig lederstillinger i både offentlig og privat sektor som går bra.
Stavanger gikk lenge veldig bra for dem, men der merker de noe redusert etterspørsel etter tjenestene deres i år.
Millionunderskudd
Tøffest av alle var det MeyerHaugen som fikk det, de endte 2023 med et millionunderskudd.
Omsetningen deres gikk fra 40,1 til 32,4 millioner kroner.
Men de klarte ikke å kutte i kostnadene og gikk med 3,4 millioner kroner i underskudd.
Året før hadde de et lite pluss på to millioner kroner.
KOM24 har ikke fått svar fra Janne Aamodt Haugland, men i et intervju med KOM24 i januar sa hun at de hadde på det meste fem permitterte og at de i tillegg hadde tilpasset prisene sine de tøffere tidene.
Det var særlig første halvår som var tunge for byrået.
– Markedet tok seg opp fra slutten av september og begynnelsen av oktober. Da merket vi at folk var mer optimistiske, sa hun da og snakket om en helt annen stemning i markedet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no