Han laget Grandiosa-reklamen som har gått i 28 år
I 28 år har reklamen for Grandiosa med Vazelina Bilopphøggers blitt sendt på TV og kino i desember. – Dette er reklamefilmenes svar på Grevinnen og Hovmesteren, sier mannen bak Norges lengstlevende reklame, Anders Holm.
Det er desember, og som alltid er Grandiosa-reklamen med Vazelina Bilopphøggers tilbake på skjermen. I 30 ikoniske sekunder byr bandet på julefeiring i Høggeriet, der de har pyntet juletreet og en Mercedes-stjerne troner på toppen.
Så går praten om alskens julemat, før Eldar Vågan bryter ut og spør «skal vi itte heller ta en slæk en pizza Grandiosa?»
– Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Dette er reklamefilmenes svar på Grevinnen og Hovmesteren, sier Anders Holm.
Holm var regissør for filmen da han jobbet sammen med produsent Olav Øen i filmproduksjonsselskapet TinMen. Nå, som kreativ leder i Apeland, undrer han seg hvert år om reklamefilmen fortsatt vil bli vist – og hvert år dukker den trofast opp igjen.
En juletradisjon i nesten tre tiår
Da reklamefilmen først ble vist i 1996, hadde Holm aldri forestilt seg at den skulle få en så lang levetid.
– Det var jo ikke vanlig at reklamefilmer levde lenger enn ett år av gangen, så det hadde vi ikke trodd. Da den hadde gått i 10 år, trodde jeg heller ikke den skulle holde i 20. Når vi milepælen på 30 år, håper jeg virkelig at Orkla markerer det, sier Holm.
Astrid Marie Solvang, markedssjef for pizza i Orkla Foods, er klar på hvorfor reklamen fortsatt holder stand.
– Hvert år får vi høre at det ikke blir jul før Grandiosa-reklamen er tilbake. Det er mye nostalgi knyttet til filmen, og god reklame som dette får bare sterkere gjennomslagskraft for hvert år. Det er også morsomt å se at filmen scorer aller best blant ungdom, som ikke har det samme forholdet til Vazelinas musikk som oss som har levd litt lenger, sier Solvang.
Hun ser ingen grunn til å endre en oppskrift som fungerer:
– Reklamen leverer veldig godt. Tester viser at den scorer høyt både på langsiktig merkebygging og kortsiktig salgseffekt. Så det er ingen grunn til å endre noe som fungerer, sier hun.
Når det gjelder 30-årsjubileet i 2026, er hun positiv til en markering:
– Takk for påminnelsen! Vi har heldigvis litt tid til å planlegge, men du skal ikke se bort ifra at vi kan gjøre noe ekstra for å markere det, sier Solvang.
En lønnsom klassiker
Holm mener at filmen må være en av de mest lønnsomme reklameproduksjonene i norsk historie.
– Det var en engangsinvestering som har rullet og gått i snart 30 år. Orkla hadde aldri fortsatt å sende reklamen hvis den ikke solgte pizza, påpeker han.
Desember er tradisjonelt en god måned for Grandiosa, med rundt to millioner solgte pizzaer, forteller Solvang. Hun tror dette henger sammen med at mange tyr til pizza i en hektisk førjulstid.
– Vi foretok en undersøkelse for noen år siden som viser at rundt 200.000 nordmenn spiser Grandiosa på julaften. Selv om tallene er noen år gamle, står Grandiosa generelt minst like sterkt, og vi antar at tallet fortsatt stemmer.
Holm mottar ikke royalties for reklamefilmen han regisserte, men håper at Vazelina Bilopphøggers blir honorert for dens bruk.
– Jeg aner ikke hvordan Eldar Vågan og bandet forholder seg til reklamefilmen, men jeg håper de får reprisehonorar, sier Holm.
Til dette svarer Solvang:
– Vi forholder oss til de avtalene som er inngått med Vazelina, og kommenterer ikke detaljene rundt dem.
Reklamefilm på gamlemåten
Reklamefilmen ble spilt inn i Norsk filmstudio på Jar, og selve opptaket tok én dag – med pizza som en selvfølgelig del av lunsjen.
– Dette er jo en god gammeldags filmproduksjon. Den ble jo da skutt med 35-millimeters film. Det var sånn man lagde reklamefilm før i tiden, sier Holm.
Filmen, som i dag ville blitt produsert digitalt på et blunk, krevde den gang både presisjon og tidkrevende arbeid. Modellen av Høggeriet ble bygget for hånd, og falsk snø strødd forsiktig over settet.
I en scene heller Eldar Vågan vann i et glass, men dersom man ser nøye etter, virker glasset tåkete. Dette skyldes at han egentlig heller Nyco Fruktsalt i glasset, et mageregulerende middel mot sure oppstøt – passende til tung og fet julemat.
– Produktet var ikke en del av Orklas sortiment, så det kunne ikke være med i reklamen. Vi måtte derfor redigere flasken bort manuelt, bilde for bilde. I dag ville det tatt to minutter, men den gangen var det både komplisert og kostbart, forklarer Holm.
Norges mest- og nest lengstlevende reklame
Reklamefilmen har også blitt et fast samtaleemne for Holm, spesielt i desember.
– Hver desember er det alltid litt morsomt. Ole Christian Apeland, som er daglig leder her i Apeland, sier ofte når vi møter nye folk: «Dette er han som har laget Norges lengstlevende reklamefilm, forresten.» Og da kommer det alltid: «Å ja, den med Vazelina!» Det har liksom blitt en standardintro rundt juletider, forteller Holm.
Grandiosa-reklamen er imidlertid ikke den eneste reklamefilmen Holm har hatt suksess med. Han står også bak pantereklamen med Odd Børretzen for Infinitum.
– Den var da den nest lengstlevende reklamefilmen i Norge og gikk hver jul fra 2004 til 2011, fram til den ble tatt av etter at forfatteren gikk bort, sier Holm.
Selv om han har bidratt til å gjøre Grandiosa til en julefavoritt, er han ikke selv en hyppig Grandiosa-spiser.
– Jeg lager helst pizza fra bunnen av, men jeg har ingenting imot Grandiosa. Jeg spiser det gjerne, avslutter Holm.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no