Julereklamer vi aldri glemmer
– Noen gir en liten tåre i øyekroken og klump i halsen, mens andre gir gåsehud. Noen er mer klisjéfylte, men ikke mer enn det er rom for i desember, sier kreatør Marcus Mossberg.
Det er «same procedure» hvert år når julereklamene oversvømmer skjermene våre, proppfulle av emosjoner og fylt med julestemning til randen.
I reklameverdenens spede begynnelse, representerte Coca-Cola-reklamen fra 1931 et magisk øyeblikk som skulle forme julens ikonografi for generasjoner.
– Den moderne tolkningen av julenissen ble ikke bare et ikon innen reklameverdenen; den ble selve symbolet på julen, sier Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved Høyskolen Kristiania.
Reklameeksperten sier julereklamene gir oss symbolene på jul, og det er ofte standardfortellingen som går igjen. Det er historien om at julen er tiden for å vende hjem, samle seg med familien og gi til de som trenger det mest.
Det er denne høyverdige følelsen av samhørighet og gavmildhet som reklamebyråer hvert år forsøker å fange og formidle gjennom hjertevarme reklamefilmer.
– Hvert år kommer selskaper og merkevarer med «årets julereklamefilm». De er ofte pompøse, ektefølte og med høy produksjonsverdi. Felles for dem er at de ofte funker, sier Marcus Mossberg, kreatør i Hill+Knowlton.
Trenden snur
Heidi Stamgård, sjef for Creative & Media i Kantar, påpeker at de mest minneverdige reklamene appellerer til følelser, trigger emosjoner, skaper julestemning og formidler minneverdige øyeblikk.
Hun er ansvarlig for «Kantar Creative Effectiveness Awards», som årlig kårer de mest kreative og effektive reklamene.
– Reklamene formidler en meningsfylt annerledeshet, og henter fram verdier som er viktige og relevante for folk i jula, samtidig som de skiller seg ut fra andre.
Stamgård mener julereklamene har utviklet seg over tid, og sier de nå ser et større fokus på å skape sterke og emosjonelle reklamer.
– De bruker gjerne storytelling for å skape minneverdige øyeblikk. De siste årene har vi sett mindre humor i reklame generelt, men vi ser nå antydning til at denne trenden er på vei til å snu.
De 10 beste
I samarbeid med Hill+Knowlton, Kantar og Tangen, har vi plukket ut ti reklamer som vi aldri glemmer.
«When Harry Met Santa», Posten.
– Den muligens tydeligste kandidaten til «moderne klassiker»-prisen – og også prisbelønnet i inn- og utland. Postens romantiske nissedrama er blant de lengre filmene i sjangeren, og selv om Posten som avsender ikke er overtydelig, viser den godt hvordan selskaper kan ta en distinkt rolle i viktige samfunnsspørsmål på en litt annerledes måte, sier Mossberg.
«Holidays Are Coming», Coca-Cola.
– Coca-Cola bruker den velkjente musikken som skaper glede og høy julestemning. Læring fra våre databaser viser at sterke reklamer ofte står seg over tid, og tåler å bli vist år etter år, og for mange kan julereklamene bli tradisjoner i seg selv. Ellers er det viktig både i julen og resten av året å være konsistent mot merkevaren, sier Stamgård.
Pepsi Max.
– Pepsi Max lyktes med sitt julestunt, hvor Coca-Cola-nissen ble tatt på fersken mens han drakk Pepsi Max. Det er både humoristisk, genialt og lekende, sier Tangen.
«Vazelina Jul», Grandiosa.
– Kan det være en av Norges første influenser-julereklamefilmer? Siden desember 1996 har antiheltene i Vazelina valgt Grandiosa til julemiddagen på norske TV-skjermer. Reklamen sitter fortsatt friskt i minnet mange år etter lanseringen av filmen – selv hos de uten lineær-TV, sier Mossberg.
– Grandiosa-reklamen er veldig folkelig, og spiller på humor og populærkultur. Budskapet treffer kanskje en nerve hos mange som føler det blir litt mye i desember, sier Stamgård.
«Julereisen», NSB.
– Ingen annen julereklame oppsummerer opp den norske julen bedre enn denne klassikeren fra 2007 som har blitt sendt på TV igjen og igjen. Ja, den er så fin og tidløs at den vant en Sølvfisk for beste desember-film flere år etter at den kom ut, sier Mossberg.
«Buster the Boxer Dog», John Lewis.
– Julereklamene fra det britiske varemagasinet John Lewis koster en formue å lage, og er intet mindre enn verdenskjente. De får så mye omtale og oppmerksomhet at det går sport i å lage parodier og egne utgaver av julereklamene deres på det store internett. Vi har valgt å vise filmen fra 2016 fordi dyr og barn aldri slår feil, sier Mossberg.
«Takk for lånet», KLP.
– I denne reklamen retter KLP en takk til alle dem som jobber på julaften. Sobert utført i kontrast til mange av sine konkurrenter, men treffer en skikkelig nerve hos alle som har vokst opp med turnusarbeidende foreldre – eller de som er det selv, sier Mossberg.
Rema 1000.
– Vi er nok mange som kan kjenne igjen en slektning i Rema 1000 sin «huffer». Filmen er kort og enkel, men med solid tradisjonell juleestetikk og gode ordspill, sier Mossberg.
«Joy Ride», Amazon.
– Nostalgi kan være et veldig effektivt emosjonelt virkemiddel, det ser vi for eksempel med Coca Colas trailere, og senest i år med Amazons reklame, sier Stamgård.
«Coming Home for Christmas», Heathrow Airport.