Ekteparet Vilde og Axel Haagenrud Bjørne-Larsen driver reklamebyrået Kone & Mann. Med bare to ansatte har Vilde sørget for at arbeidsmiljøet ivaretas – ved å utnevne seg selv til verneombud.

Ekteparet gjør reklame til en familieaffære: – Trodde vi skulle krangle mer

Kone & Mann satser på en kortere vei til reklame – og møter et marked som er lei av trygg og kjedelig reklame.

Publisert

1. oktober startet ekteparet Vilde og Axel Haagenrud Bjørne-Larsen reklamebyrået Kone & Mann, og allerede nå er kalenderen full.

– Jeg trodde det skulle ta lengre tid før vi var oppe og nikket, men vi har allerede fullbookede uker og flere spennende oppdrag på gang, forteller Vilde.

Axel innrømmer at han er overrasket over hvor mange som faktisk vil møte dem når de tar kontakt. 

– Jeg var livredd for at svaret skulle være en promille, men jeg vil si at minst 50 prosent sier ja til en kaffe. Det har gitt oss en helt annen start enn vi våget å håpe på.

– Markedet er perfekt for et byrå som vårt

Kone & Mann retter seg mot markedsavdelinger som ønsker en kortere vei til reklame.

– Jeg tror det er noe mange ser etter. Da vi startet opp, fikk vi ofte spørsmål om timingen. «Er ikke markedet dårlig?» var en gjenganger. Nettopp derfor mener vi at markedet er perfekt for et byrå som vårt, sier Axel.

Vilde peker på at mange i markedsavdelinger føler behov for å rettferdiggjøre verdien av arbeidet sitt overfor resten av bedriften. Dette kan føre til at de unngår å satse på de ideene de egentlig tror på.

– Løsningen kan være det vi tilbyr – noe som koster litt mindre, men som fortsatt gir rom for å satse stort, sier hun, og fortsetter:

– Jeg tror mange kunder er reklametrette. I jakten på effektivitet velger markedsavdelinger ofte trygg og litt kjedelig reklame. Vi mener man kan lage salgsutløsende reklame som samtidig er kreativ, morsom og gir kunden verdi.

Kone & Mann jobber både med småbedrifter som trenger et hovedbyrå, og med større bedrifter som ønsker et fleksibelt «bonusbyrå». 

– Mange synes det blir voldsomt å sparke i gang hele maskineriet til et stort byrå for mindre kampanjer. Det er der vi kan komme inn, sier Axel.

– Trodde vi skulle krangle mer

Byrånavnet var et naturlig valg for ekteparet som møttes på Westerdals. I seks år har de vært et par, hvorav de to siste som gifte. Sammen har de en datter på halvannet år.

– Navnet var lett å lande. «Mann & Kone» ble for konservativt, så vi stokket om, og der satt den. Vi liker ikke ting som klinger for kult – «Kone & Mann» er akkurat så ukult som vi liker det, sier Axel.

Ekteparet har funnet oppskriften på både et harmonisk arbeidsliv og en morsom hverdag.

Å drive byrå sammen som ektepar kunne kanskje vært risikabelt, men for dem går det over all forventning.

– Jeg trodde vi skulle krangle mer, men det har vært overraskende knirkefritt og morsomt. Vi ler oss i hjel hver dag på jobb, forteller Axel.

Vilde trekker fram at faste rutiner er nøkkelen til harmonien.

– Stabilt blodsukker er alfa og omega. Så lenge vi spiser lunsj til faste tider, går alt som en drøm, sier hun med et smil.

De to har ulik bakgrunn som utfyller hverandre godt. Axel er tekstforfatter med erfaring fra store byråer og store budsjetter, mens Vilde er art director med bakgrunn fra mindre kunder og strammere budsjetter.

Han kommer sist fra rollen som tekstforfatter og kreatør i Anti, mens hun var kreatør i Simpleness.

– Axel er en starter, og jeg er en doer. Han setter i gang, og jeg sørger for at vi lander ting, sier Vilde.

– Taktisk å være utaktisk 

Kone & Mann deler byråreisen på TikTok. Alt de har publisert hittil, har vært spontane innfall, men et konsept har de bestemt seg for å videreføre – nemlig «idégravplassen» – for ideer som aldri ble solgt inn. 

– Det er taktisk å være utaktisk. Vi mener ikke alt vi legger ut på vår egen profil på TikTok trenger å være så gjennomtenkt. Det er mye finere å la folk se hva vi faktisk driver med. Strategien vår er enkel: være aktive og være oss selv, sier Axel.

Blant ideene som havnet på gravplassen, er et forslag de forsøkte å selge inn til sportsforretninger: «I marka sporer du aldri av. Vi har alt du trenger til skisesongen.» 

Kampanjen var ment å plasseres utenfor Eplehuset i Storgata i Oslo, hvor en trikk nylig sporet av og kjørte inn i butikken.

– Vi prøvde intenst å selge inn ideen til noen sportsforretninger. De likte den, men syntes den var for dristig, sier Axel. Likevel førte TikTok-videoen om ideen til at nye kunder tok kontakt.

En av dem var en startup som ønsker en ny kampanje.

– Kunden beskrev det som at han er lei av at alle prøver å treffe alle. Han mente folk er for redde og likte at ideen vår ikke forsøkte å appellere til alle. Han kalte den litt unorsk, forteller Vilde.

Ekteparet bruker også TikTok som en plattform for å demonstrere sin forståelse av kanalen overfor potensielle kunder.

Drømmer om vekst, men ikke for enhver pris

– Hvordan ser dere for dere at Kone & Mann utvikler seg de neste årene? 

– Vi ønsker å vokse, men det må skje i takt med målet vårt om å tilby en kortere vei til reklame. Vi skal aldri bli et stort og upersonlig byrå, sier Vilde.

Til tross for at de ikke har utlyst stillinger, har de allerede mottatt jobbsøknader.

– Vi ser fram til den dagen vi kan ansette noen, men vi skal alltid forbli et lite byrå med stort hjerte, avslutter Axel.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS