Eddie D’sa, CEO i NORD DDB, og Beathe Stangeland Eide, Business Development Director i PHD, er begge tidligere Cannes Lions-vinnere.

Tipsene som kan sikre norske løver i Cannes Lions

Eddie D'sa og Beathe Stangeland Eide gir deg «How to Hack Cannes Lions».

Publisert Sist oppdatert

Med «Cannes til frokost» inviterte Mediebyråforeningen til faglig påfyll, der Eddie D’sa og Beathe Stangeland Eide – begge tidligere vinnere av den internasjonale konkurransen – delte sine beste tips om «How to Hack Cannes Lions».

Kostbart, men uvurderlig

Cannes-planen:

  1. Tenk fremover: 2025/26
  2. Bli kjent med arkivene fra Cannes
  3. Hent inspirasjon fra globale databaser
  4. La casen din følge aktuelle trender
  5. Kopier strukturen fra en tidligere vinner
  6. Delta først lokalt, så internasjonalt
  7. Oppsummer gevinstene

– Vi har hørt mye om Cannes – hvor flott det er både for personlig og profesjonell vekst. Det er mye moro også, men kostnaden er høy, og det er ofte største hindring, sa Eddie D’sa.

Cannes Lions står høyt på prioriteringslisten hos reklamebyråer, nettopp fordi festivalens fokus på kreativitet speiler måten bransjen jobber med å skape effekt. Men for å sette det litt i perspektiv: 

– Først har vi filmfestivalen i Cannes, så pornofestivalen, og til slutt Cannes Lions. For resten av verden er det kanskje slik reklame prioriteres, men det spiller ingen rolle, for det betyr absolutt alt for oss her. 

Suksess i konkurransen gir byråene merverdi og fungerer som en magnet for talenter og kunder, forklarer han.

– Den første løven jeg vant, for omtrent 20 år siden, får jeg fortsatt forespørsler om å holde foredrag om. Det er fantastisk – gjør du et solid stykke arbeid, kan du leve på det resten av karrieren, sa D'sa og lo. 

To veier til Cannes

Men veien dit er kostbar – med festivalpass, hotell, mat og reise kan prisen fort komme opp mot 80.000 kroner per person.

Eller 63.000, om du ser bort fra det D’sa beskrev som en typisk Cannes-pakke: en daglig flaske rosé, champagne på Gutter Bar, middag på Baoli, fem restaurantbesøk og et par pakker Paracet.

Ifølge D’sa er det to sikre veier til Cannes: å bli shortlistet eller få en plass i juryen. Da sparer man 50.000 kroner, siden festivalpasset er inkludert – så gjenstår bare å overtale kunden eller byråsjefen til å dekke fly og opphold.

– Rundt én av ti bidrag blir shortlistet, og mange av dem burde kanskje ikke vært sendt inn. Så lenge du følger en god prosess og bygger en solid case, har du gode muligheter.

D’sa tror at reklamebyråene har skjønt dette, men oppfordret mediebyråene til å gjøre det samme – å gå tilbake, evaluere fjorårets arbeid og se hva som kunne vært løftet til Cannes-nivå.

– I fjor vant vi fire priser og fikk en plass i juryen. I år ble det bare én pris. Uten seire kan vi heller ikke være representert. Dette setter Norge på kartet, påvirker hvordan kundene ser oss, hvilke prosjekter vi får, og hva vi kan ta betalt.

En vanlig feil, ifølge D’sa, er å ikke sammenligne eget arbeid med tidligere vinnere.

– Mange sender inn noe de selv synes er bra, uten å sjekke det opp mot andre bidrag. De skriver en søknad uten å vurdere hvordan den står seg mot resten. Dette er feil nummer én.

Trender som teller

Beathe Stangeland Eide, som satt i shortlist-juryen i år, understreket hvor viktig det er med klare, målbare mål og å starte forberedelsene gjerne ett til to år i forkant.

– Bestem når du vil til Cannes, og legg en plan for å komme dit. Hent inspirasjon fra tidligere vinnere og analyser årets trender. I år var det stor fokus på kunstig intelligens, men de beste bidragene utmerket seg ved «humanity, heart og humour».

D’sa la til at det kunne være avgjørende å knytte seg til en trend. 

– Dette er viktig fordi norske merkevarer vi kjenner godt, som Solo og Kvikk Lunsj, ofte er ukjente for amerikanere, briter og brasilianere. Ved å knytte bidraget til en aktuell trend skapes umiddelbar gjenkjennelse hos juryen. Da unngår du å havne blant de ti prosentene som avvises i løpet av de første 30 sekundene. 

Kopier skamløst

Når inspirasjonen er på plass, er neste steg å finne en modig kunde å revolusjonere.

– Les tidligere vinnercaser, lær hvordan de er skrevet, og overtal sjefen eller kunden til å dekke regningen for å sende inn casen. Husk også at det er et kort vindu fra shortlistingen til selve utdelingen i Cannes, la Stangeland Eide til.

I 2003 sikret Eddie D’sa og Beathe Stangeland Eide seg en Media Lion for Animal Planet-kampanjen «Kanalvalg 2002», laget for Discovery Networks i samarbeid mellom OMD:Ignition Danmark og OMD Norge.

Da hun og D’sa ble shortlistet sammen for mange år siden, tok det ikke mer enn tre timer fra de fikk et hint om at det kunne lønne seg å være i Cannes, til de satt på flyet.

– Det lønner seg å ha noen lokale eller nasjonale seire i bagasjen før du stiller i «verdensmesterskapet» i Cannes. Har du vunnet priser i høst, vil jeg si at du er klar for Cannes i 2025, sa Stangeland Eide.

D'sa oppfordret til slutt om å kopiere skamløst:

– Talent imiterer, men geni stjeler. Det gjelder absolutt for vinnende bidrag. Ikke prøv å finne opp et helt nytt caseformat – se på hvilke strukturer som vinner, og kopier dem skamløst med innhold fra ditt eget arbeid.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS