Med kontor på jernbanestasjonen i Bergen håper Maren Aas Nakken å nå ut til hele Norge med sitt nye influenserbyrå.

Maren sa opp lederjobben i Splay – starter eget influenserbyrå i Bergen

Drømmer om å skape arbeidsplasser i hjembyen. Nekter å løpe etter de raske pengene.

Publisert Sist oppdatert

(Bergen): – Når du er 20 år og plutselig får så masse visninger så er det noe som skjer i hodet ditt. Jeg har også sett foreldre som plutselig finner ut at sønnen eller datteren er en gullgruve.

Det forteller Maren Aas Nakken.

Hun har nå sagt opp sjefs-jobben sin i Splay for å drive sitt eget influenserbyrå med base i hjembyen Bergen.

Etter over seks år i Splay har hun med seg mange erfaringer inn i sin nye rolle, en av dem er hvordan å være en kritisk sans for de, stort sett unge, influenserene. En bransje som har et dårlig image hos mange.

Hun sier at det handler om å jobbe med menneskene.

– Har du tenkt deg om to ganger?

– Det er utrolig mye etikk og moral med å jobbe med mennesker. In the end handler det om å få mest visninger og mest penger. Man blir drevet av det, det å jobbe tett med menneskene og være deres kritiske sans, sier hun og peker på at det er noe som skjer med mennesker når man plutselig tjener mye penger, uavhengig av bransje.

– Det har vært superviktig for meg å være et støtteapparat som trekker deg litt ned på bakken og spørre er dette lurt? Har du tenkt deg om to ganger før du publiserer? Det å få de til å reflekrete før de gjør noe er viktig. Det er mange influensere som står uten det støtteapparatet, peker hun på.

Nakken peker på at influenserbransjen er en ensom bransje der mange gjerne starter med å publisere på sosiale medier fra pikerommet og man gjør alt selv og er et one woman show.

– Det er superfarlig å være så inne i sitt eget hode og man kan glemme hvordan man blir oppfattet på utsiden, sier hun.

Nakken sier at hun har jobbet med unge mennesker som plutselig begynner å tjene penger og har vært nødt til å sette seg ned og snakke om pensjon og boligsparing.

– Det er faktisk en stor del av jobben, sier hun.

Nakken var med og bygge opp Splay fra et lite kontor med fem-seks ansatte i 2017 der de sprang rundt og prøvde å rekruttere YouTubere. I jnauar 2021 kunne de melde i KOM24 at Splay One i Norge da bestod av 20 ansatte, og et nettverk av 65 norsktalende YouTubere.

Det var og da tankene til Nakken om å bytte jobb kom.

– Forelsket meg i byen

Norge var stengt ned og hun ville ikke bo i en liten leilighet i Oslo og reiste da hjem til Bergen hvor hun drev selskapet fra. Da fikk hun muligheten til å oppleve hverdagen i Bergen og se hvilke miljøer som er i byen.

– Jeg følte jeg forelsket meg i byen litt etter litt. Da begynte jeg å vurdre framtiden, sier hun.

Da Splay One så ble solgt bestemte hun seg for å være med å fullføre den prosessen for så å starte sitt eget, noe som hadde vært en drøm i mange år.

– Jeg har vokst opp med en far som alltid starter selskaper, så da må jo jeg og klare det?, sier hun og ler.

Foreløpig har selskapet Mothership Stories signert med to profiler, Helene Myhre Østervold, kjent som Helenemoo på Instagram, og Ole Sirnes, kjent som Ketilko på Tiktok.

– Jeg har lyst til at de jeg jobber med deler noen av de samme verdiene og interesser som meg og at jeg kan stå inne for de jeg jobber med, sier hun.

Det er ikke aktuelt å gå etter de raske pengene. Hun sier det skal tenkes langsiktig.

Vandrende reklameplakater

– Det skal ikke være en ny annonse og merkevare hver uke. Man skal ikke være vandrende reklameplakater. Det er noen som går etter den startegien, men da mister du troverdighet og vil ikke kunne jobbe med dette på lang sikt, mener hun.

Det betyr og at hun kommer til å si nei til flere samarbeid. Nakken mener det er mange useriøse aktører der ute.

– Den dag i dag ser jeg mailer der merkevarer skriver at de har ikke noen betaling men eksponeringen er betaling nok. Det er utrolig mye lureri fra oppegående byråër som prøver å få med seg profil på noe som ikke er gunstig eller merkevarer som ikke har gode verdier eller intensjoner og som man ikke burde jobbe med, sier hun.

Hun mener det for en ung 20-åring er vanskelig å skjønne hvilke bedrifter man burde man jobbe med og ikke jobbe med.

Nakken mener Norge er stort nok til å ha influenserbyråer som ikke er basert i Oslo.

– Målet er å kunne skape arbeidsplasser i Bergen. Jeg har selv sittet i oslo og rekruttert folk rett fra BI i Bergen for de får seg ikke jobb der, det synst jeg er trist så jeg håper at vi i lengden kan være et stort selskap som kan ansette masse flinke folk, sier hun.

I mellomtiden fortsetter jakten på nye influensere til å ha i stallen sin, og hun sier hun jobber med noen nå, samt at hun bruker halve tiden sin på å være konsulent for merkevarer og hjelpe organisasjoner med sosiale medier.

Det er noe hun ikke ser for seg å trappe ned på når stallen blir større.

– Det er noe jeg trives med, for da har jeg alltid oppdatert kunnskap. Jeg liker den komboen og tror det kan være en suksessfaktor, sier hun.

Powered by Labrador CMS