16 tidligere TV 2-ere: (f.v. bakerste rekke) Emilie Wetre, Adrian Møller Haugan, Marit Dale Aal, Paal Tarjei Åsheim, Finn Erik Rognan, Jan Ove Årsæther, Marte Pettersen, Dag Vidar Hopøy og kontorhunden Havre, (f.v. første rekke) Knut Olav Årnes, Andreas Preus Efskin, Cecilie Ulseth, Ola Gråberg, Maria Otterlei, Kristina Kvistad Hustad, og Sverre Koch (liggende foran). Språkguru Bård Egil Eide, er med på telefon fra Bergen.

Ser du hva disse 16 i Maverix har til felles?

– De vi henter har teft i genene sine – og det er viktig, sier byråleder Linda Nordheim.

Publisert

I 2018 ble reklamebyrået og produksjonsselskapet Maverix etablert av Linda Nordheim, Arne Hjeltnes, Paal Tarjei Aasheim og Jan Ove Årsæther. Nordheim og Aasheim jobbet flere år sammen i McCann, og i likhet med Hjeltnes og Årsæther – har Aasheim også jobbet i TV 2 i løpet av karrieren.

Byrået har kontorer i både Oslo og Bergen, og med frilansere teller byrået totalt 61 ansatte. Av disse er 52 faste når vi legger til de tre siste ansettelsene.

Byråleder i Maverix, Linda Nordheim
I Maverix er det mange ulike bakgrunner: – Jeg elsker at vi har en forskalingssnekker, skater, musikkprodusent, artist, hipphopper, værmelder og nyhetsredaktør, sier byråleder Linda Nordheim.

Forrige måned begynte Markus Lind og Andreas Preus Efskin, og 1. juni har Kristina Kvistad Hustad sin første dag. Sistnevnte har vært i TV 2 de siste ti årene, men også Preus Efskin har vært innom TV 2.

Det er noe mange i Maverix har til felles. Av 52 faste har 16 nåværende ansatte på et eller annet tidspunkt jobbet i TV 2.

– Nå er det absolutt ikke slik at vi rekrutterer direkte fra TV 2, sier byråleder Linda Nordheim, lattermild til KOM24.

– Men vi ser på det som en stor fordel. De vi har hentet derfra er godt opplærte folk som forstår seg på hva som kreves av dagens journalistikk, sosiale medier og innholdsproduksjon.

Litt tilfeldig

I tillegg har de en teft for god historiefortelling – uavhengig om det er kommersielt eller ikke, legger hun til.

– De vi henter har teft i genene sine – og det er viktig. Likevel krever det masse trening når man bytter arbeidsplass fordi man som oftest må skru om hodet litt.

Hun tror journalister og innholdsprodusenter alltid har noe å strekke seg etter.

– Dette er roller hvor man aldri kan slutte å være sulten eller lete etter essensen av den gode historien. Fra å kalle alt «content» , og hvor korte tekster var hovedfokus, så har det heldigvis kommer formater som Scrollytelling, hvor verdien av lange tekster og levendegjøring av innhold, viser at folk bruker lang tid på digitalt innhold. Digitalt innhold som håndteres med godt håndverk, investert tid og research. Det er det folk vil ha – og det kan vi ikke lage uten skikkelig dyktige folk.

At det på nåværende tidspunkt er 16 ansatte som har TV 2 på CV-en, er ifølge Nordheim, litt tilfeldig.

– Jeg tror det er fordi folk snakker sammen, og av de som jobber her i dag, er det svært få av dem vi har oppsøkt. De fleste har tatt kontakt med oss – noe vi selvfølgelig tar som et stort kompliment.

Tøffe tak i starten

Da Maverix ble etablert oppsto en fusjon av reklame og journalistikk. Og i starten var det flere tøffe tak, forteller byrålederen.

– Det var ikke knirkefritt å sette folk fra reklamebransjen og journalister ved siden av hverandre. Vi som var «kjøpt og betalt» fra reklamebransjen hadde våre termer og metodikker – og journalistene hadde sin.

Jan Ove Årsæther i Maverix
Partner og seniorrådgiver, Jan Ove Årsæther, forteller om tøffe tak i byråets første leveår.

Det tok godt over et år før «skillet» mellom bransjene var visket ut.

– I dag ler vi av det, men tilbake til den første tiden diskuterte vi mye om journalistikk kunne være seriøs – hvis den var betalt.

Partner og seniorrådgiver Jan Ove Årsæther, la 17 år bak seg i TV 2, som reporter, vaktsjef og nyhets- og sportsredaktør. Han skyter inn at det ofte kommer mye positivt ut av konflikter og uenigheter.

– Det er klart det var noen tøffe tak og noen vanskelige valg som måtte tas, men jeg mener grunnleggende at man ikke skal være redd for konflikter. Uenigheter fungerer ofte som en brytning og bidrar til å sikre kvalitet. Det er sjeldent at det kommer en nyskaping ut av konsensus, sier han.

Han minnes en hektisk overgang fra mediebransjen.

– Det er hardt arbeid å bygge opp et selskap som skal levere innenfor så mange ulike forretningsområder – men det har vært utrolig lærerikt. For eksempel var det en helt annen måte å selge kompetanse sin på, sammenlignet med slik man gjør i mediebransjen.

Har aldri faste teams

Maverix er opptatt av å ikke være som alle andre byråer.

– Jeg synes det er litt typisk for mange byråer at de blir fylt opp av like mennesker, jeg elsker at vi har en forskalingssnekker, skater, musikkprodusent, artist, hipphopper, værmelder og nyhetsredaktør blant oss. Det skaper fantastisk energi, utfordrer oss og ikke minst flytter oss fremover. I Maverix skal vi aldri være faste team, sier Nordheim.

I Maverix er det ingen som eier ideen.

– Og det sier vi ikke for å disse noen eller idéfaget, men vi har tro på at ideen kan komme fra hvem som helst – uansett rolle. Vi tror det er sinnsykt sunt å la folk være med i prosesser som man vanligvis ikke er med i. Det er noe fint vi virkelig har lært av å blande to bransjer.

Maverix leverer et bredt spekter av tjenester, og Årsæther tror det er grunnen til at byrået skiller seg fra mange konkurrenter.

– Jeg mener vi er bredere enn de fleste andre byråer, og at vi i mye større grad kan levere et ferdig produkt fordi vi har alle funksjoner i huset. Det har vært viktig for oss å bygge nye forretningsområder med egne krefter, og det bidro til at vi også kom godt ut av pandemien.

– Andre melder om permitteringer og tøffe tak – det gjør ikke vi. Vi har sikret oss fordi vi har så mange bein å stå på.

Powered by Labrador CMS