Professor slakter Sannum & Bergestuens kommunikasjon etter at flere profiler forlater byrået: – Et PR-byrå burde vite bedre
– Dette er langt ifra god reklame for Sannum & Bergestuen, sier Peggy Brønn om byråets siste Facebook-innlegg. – Et humoristisk forsøk på en metakommentar, svarer Eva Sannum.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Onsdag ble det kjent at både Vilde T. Coward og Frida Marie Grande forlater Sannum & Bergestuen. Coward går til Kruse Larsen, og Grande bekreftet til KOM24 at hun har sagt opp jobben som byråleder i Sannum & Bergestuens datterselskap Furore. Hun har ikke en annen jobb å gå til.
Furore ble lansert i januar i år, da med Grande og innholdsprodusent Kornelia Minsaas som tospann. Men bare fire måneder senere i april 2022, ble det kjent at Minsaas ikke lengre jobbet fast i Furore, og bare var tilknyttet byrået.
Furore-rådgiver Ane Løvereide gir seg i november. Til daglig jobber hun delt i både Furore og Endometrioseforeningen, og vil fortsette i sistnevnte fra november.
«Hvis du tør!»
På kort tid har Sannum & Bergestuen mistet fire profiler, og ifølge Facebook-innlegget som ble postet onsdag, haster det med å få inn nye folk.
«Hvis du tør! Vi trenger flinke folk. Send e-post. Haster!»
– Hvis du tør! Hva i huleste mener de med det, spør Peggy Brønn til KOM24.
Se Eva Sannums svar nederst i saken.
Brønn er professor emerita på institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI, og oppfatter formuleringen av budskapet som lite gjennomtenkt.
– Dette handler også om timing, fordi innlegget kommer like etter at det ble kjent at to gir seg i byrået, legger hun til.
Brønn leser to ulike budskap.
– Hvis du ikke kjenner til bakgrunnshistorien virker det for meg som om de sier at det er veldig utfordrende å jobbe i en organisasjon på det nivået, men hvis man kjenner til bakgrunnshistorien leser jeg at dette er et meget utfordrende sted å jobbe med vanskelige folk som oss.
Virker lite planlagt og strategisk
Coward begynte som daglig leder i Sannum & Bergestuen 1. april. Onsdag sa hun til KOM24 at hun ikke opplevde å få den tilliten og myndigheten som stillingen krevde, og at det derfor var vanskelig å fortsette i rollen.
Onsdag skrev Grande på Instagram at hun sa opp Furore-jobben i august. Hun ønsker ikke å gå inn på detaljene omkring hvorfor hun slutter.
– «Men kort fortalt: det funka ikke for meg. Av ulike grunner.», skriver hun i innlegget.
Brønn er ikke imponert over måten Sannum & Bergestuen kommuniserer, og sier det virker lite planlagt og strategisk.
– Det fremstår som at de står midt i en krise og ikke har planlagt hvordan de skal takle denne krisen – selv om de jobber med strategisk kommunikasjon. Disse oppsigelsene ble jo ikke dumpet i fanget deres i går, slik at de har hatt tid til å forberede seg og planlegge hvordan de har lyst til å kommunisere dette.
– Et PR-byrå burde vite bedre
Kombinasjonen av ordene «tør» og «haster», er ifølge Brønn svært uheldig.
– For meg virker det som om de ikke finner folk som takler jobben eller det å jobbe hos dem. Det er ingen hemmelighet at dette er en tøff bransje, men ved å spørre «hvis du tør», sitter jeg inn med et inntrykk om at de bare er fryktelig vanskelige – og derfor må potensielle arbeidstakere spørre seg selv om de faktisk tør å begi seg ut i et slikt arbeidsforhold.
Det at flere slutter på kort tid, sender også en dårlig melding ut, sier Brønn.
– Det er aldri positivt og da begynner man å lure. Da er det lett å trekke en konklusjon om at det ikke er et koselig arbeidsmiljø. Det at de legger ut et slikt innlegg den dagen det blir kjent at to sentrale profiler slutter, er langt ifra strategisk.
– Selv jeg som ikke er norsk reagerte jeg på dette Facebook-innlegget. Og jeg har vært i Norge lenge nok til å skjønne at dette ikke var bra. Et PR-byrå burde vite bedre – og dette er langt ifra god reklame for Sannum & Bergestuen.
– Alltid lurt å konferere med eksterne
Eva Sannum skriver i en e-post til KOM24 at de er i en rekrutteringsprosess, og har vært det en stund.
– Formålet med Facebook-posten var å bruke anledningen til å få fram nettopp det, noe som også har vist seg å gi resultater. Dette var et humoristisk forsøk på en metakommentar til det etterlatte inntrykket som ble forsøkt skapt av bransjemediene om at det er «farlig» å jobbe i Sannum & Bergestuen/Furore, noe vi ikke kjenner oss igjen i.
Videre skriver Sannum at de har mange kunder, spennende oppdrag og behov for flinke folk. Hun legger til at de har respekt for at den selvironiske tonen ikke traff så godt hos Brønn.
– Og til slutt vil vi også gjenta det vi pleier å si til kundene våre; at når det blåser litt, er det alltid lurt å konferere med eksterne rådgivere. Kanskje burde vi ha ringt vår gamle sjef Hans Geelmuyden, avslutter hun.
For ordens skyld: KOM24 har tidligere vært kunde hos både Sannum & Bergestuen og Furore.