Arnt Maasø jobber blant annet for at UiO skal å ha tett kontakt med arbeidslivet, for at studenter skal komme seg ut i relevante yrker.

– Jeg har vært her lenge, og jeg har opplevd disse rundene før

Arnt Maasø har jobbet ved institutt for medier og kommunikasjon ved UiO i snart 30 år. Med tiden har både faget og behovet for kommunikasjonsrådgivere, endret seg totalt.

Publisert

(Universitetet i Oslo): – Det dukker av og til opp folk som mener at det bør kuttes i antallet kommunikasjonsfolk, både i det offentlige og det private. Men når du ser hva de faktisk jobber med. Klarspråk, web og andre ting. Da skjønner man at det ikke bare er spinndoktorer, sier Arnt Maasø til KOM24.

Han er førsteamanuensis ved UiO, universitetet der han selv studerte for nesten 30 år siden.

På den tiden har også situasjonen på arbeidsmarkedet svingt opp og ned. Og selv om flere opplever trangere tider, har det absolutt vært verre.

Han refererer til «dot com-boblen», som skapte stor vekst og mange nye nettbaserte selskaper på slutten av 1990-tallet. Da denne boblen sprakk, fikk det store konsekvenser.

– Nå har jeg vært her lenge, og jeg har opplevd disse rundene før. Telenor ansatte omtrent halvparten av de jeg studerte med, fordi de studerte web da ingen andre gjorde det. Mange av de fikk sluttpakker på starten av 2000-tallet, sier Maasø.

Av og til arrangerer instituttet fagdager der både nye og gamle studenter er til stede.

Dialog med arbeidslivet

De siste årene har han hatt mye av ansvaret for å organisere praksisordningen på instituttet.

Til sammen har de hatt rundt 250 ulike steder som har tatt imot studenter opp gjennom årene. Det å holde tett kontakt med disse er viktig, også for å gi studentene bedre muligheter for jobb etter at de er uteksaminert.

– Vi er opptatt av at praksisperiodene skal vare en stund, gjerne i noen måneder eller i et halvt år. Da blir det ikke bare en arbeidsuke, men en periode der man får konkrete oppgaver som man kan jobbe lenge med.

I tillegg leier de ofte inn folk fra aktuelle selskaper eller bedrifter til å snakke for studentene. På masterstudiene ved instituttet tar de inn rundt 80 til 90 studenter hvert år. På bachelornivå kommer det inn omtrent 55, opplyser Maasø.

Arnt Maasø snakker med studentene på fagdagen.

Men det er ikke slik at alle har en tydelig plan for hva de vil bli.

– Det er veldig forskjellig. Vi gjennomfører jevnlig kandidatundersøkelser, og de viser at de aller fleste kjapt kommer seg ut i relevant jobb, mens andre bruker lengre tid. Noen går til jobber innenfor kommunikasjon, både i det private og det offentlige. Andre går til kulturbransjen eller mediebransjen. Også er det en haug med folk som jobber frilans eller i små bedrifter, og en del blir lærere.

– Mange om beinet

Når KOM24 besøker UiO en torsdag i oktober, er det duket for fagdag på instituttet på Blindern.

I tillegg til de som går der nå, er også representanter fra alumniforeningen til stede. 

Jo Singstad ble ferdig på studiet i 2001, og jobber nå med kommunikasjon i Finanstilsynet. Han har også jobbet med det samme i Forbrukerrådet.

Jo Singstad jobber nå i Finanstilsynet. Men da han gikk ut fra UiO var det ikke lett å få seg en relevant jobb.

– Jeg har inntrykk av at mange av de jeg gikk med, havnet i relevante jobber. Noen innen forskning, noen i kommunikasjon og noen ble journalister. De fleste har fått brukt utdannelsen sin, sier han.

Også Singstad legger stor vekt på dot com-boblen, og er ganske sikker på at forholdene på jobbmarkedet er bedre nå enn da.

– Det var tørke da vi gikk ut. Det gikk fra stor optimisme, mange gode ideer og start-ups til total tørke. Man hadde rett og slett ikke penger.

Likevel er inntrykket til Singstad at konkurransen fortsatt er stor i dag.

– Jeg tror det er mange om beinet. Og derfor tror jeg det er viktig å skrive relevante masteroppgaver som gjerne sikter seg inn på et bestemt tema. Det gjør det enklere å komme i kontakt med selskaper og organisasjoner der man kan tenke seg å jobbe.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS