Her er to av forskerne som var involvert i 100-dagersserien på Twitter: Professorene Lise Øvreås og Edvard Hviding under UiBs konferanse for bærekraftig hav i november 2020

De postet en ny tweet hver dag i 100 dager: – Gøy å gjennomføre

Dette gjorde SDG Bergen for å inspirere folk innenfor forskning og utdanning til å jobbe for et bærekraftig hav.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Dette er ikke bare en fiks idé fra vår side, sier seniorrådgiver for kommunikasjon og science-policy, Sverre Ole Drønen ved Universitetet i Bergen.

Seniorrådgiver Drønen jobber med SDG Bergen, som er et strategisk initiativ fra Universitetet i Bergen for å engasjere seg spesielt mot FNs bærekraftsmål og særlig mål 14 som handler om livet i havet.

Et kjennetegn ved all aktivitet ved SDG Bergen har vært kombinasjonen av vitenskapelig rådgivning og kommunikasjon, med sikte på å formidle forskning til et bredere publikum - også beslutningstakere.

– Vi har jobbet langsiktig med bærekraftsmålene og FNs 2030 agenda ved Universitetet i Bergen, forteller Drønen.

Startskuddet gikk i 2017 da UiB deltok på FNs havkonferanse. I ettertid ble SDG Bergen utpekt av FN-organisasjonen United Nations Academic Impact (UNAI), som ønsket å ha dem med som en hub-institusjon for bærekraftsmål nummer 14.

Mål nummer 14 går ut på «bevare og bruke havet og de marine ressursene på en måte som fremmer bærekraftig utvikling».

– Oppdraget for FN er å inspirere folk innenfor forskning og utdanning til å jobbe for et bærekraftig hav, sier han.

Seniorrådgiver for kommunikasjon og science-policy, Sverre Ole Drønen, snakker på en workshop under Bærekraftskonferansen i Bergen i februar 2020.

En serie på Twitter

Havforskningstiåret, som begynte 1.januar 2020 og varer frem til 2030, har et særskilt fokus på havet og det å skape en blågrønn økonomi, altså en bærekraftig havøkonomi.

High-level Panel for a Sustainable Ocean Economy, som består av ledere fra flere ulike land, blant annet statsminister Erna Solberg, presenterte i desember 2020 en rapport med slagordet «giving it 100 per cent for the ocean». Det ga SDG Bergen en god idé om et 100-dagers kommunikasjonseksperiment.

– Vi tenkte «hva med å ha en twitter-serie for å sparke i gang FNs havforskningstiår?. Vi lette rundt etter ulike rapporter, god forskning og vitenskap om havet som vi kunne dele. I tillegg til ulike flotte foto. Det for å synliggjøre det vakre i havet, ikke bare forskning, sier han og legger til:

– Dette er ikke bare en fiks idé fra vår side. Vi har jobbet langsiktig med dette, og det har vært gøy å gjennomføre. Det er en fantastisk måte å markere dette tiåret på, et tiår vi ønsker å støtte opp om.

Grunnen til at Twitter ble valgt som kanal er, forteller Drønen, fordi det er den kanalen SDG Bergen pleier bruke aktivt.

– Tanken vår er å ta resultatene fra forskning, og presentere det for myndighetene og FN. Kunnskap om bærekraftsmålene, særlig nummer 14, kan gi beslutningtagerne et bedre grunnlag når de skal ta avgjørelser, sier han og forteller at de derfor har spisset kommunikasjonen mot beslutningtagere.

Han forteller at i tillegg til Twitter benytter de seg vanligvis også av LinkedIn. De kommuniserer på engelsk ettersom de også ønsker påvirke utenfor Norge.

Totalt bidro tweets, kommentarer og andre aktiviteter til mer enn 400 000 visninger i løpet av 100-dagersperioden, skriver UiB på sine nettsider.

– Det er vi fornøyd med. Det er bare helt fantastisk at dette er blitt fanget opp av andre som har delt og kommentert våre poster. Vi har oppnådd noe av det vi ønsket, nemlig at noen skulle bli inspirert, sier seniorrådgiveren og legger til:

– Vi tagget forskere og institusjoner som var involvert i de ulike tingene vi delte, og har fått mye takknemlighet tilbake.

Powered by Labrador CMS