Fra venstre: Sigrid Døving Bjerke (AUF), Astrid Hoem (AUF), Andrine Hanssen-Seppola (Senterungdommen), Idun Elvira Svartaas Borgen (Senterungdommen), Ola Svenneby (Unge Høyre) og Simen Velle (FpU).

Slik jobber ungdomspartiene med pressehåndtering

Er ungdomspolitikken i ferd med å profesjonaliseres? Dette sier ekspert.

Publisert

Det er bred enighet om at norsk politikk har gjennomgått en omfattende profesjonalisering når det gjelder pressehåndtering og kommunikasjonsarbeid.

Partiene og politikerne har egne rådgivere som har som oppgave å få sakene de bryr seg om ut i mediene.

– Over tid har vi sett en generell økning i antall ansatte i de ulike partiene. Det har for det meste handlet om stortingsgruppa, og ikke så mye om selve partiorganisasjonene. Noen av det vil jeg absolutt tro at har gått til ungdomspartiene også, sier Jo Saglie til KOM24.

Han er forsker ved Institutt for samfunnsforskning (ISF). Både partiene og ungdomsorganisasjonene har mer kapasitet til å jobbe med kommunikasjon enn de hadde før, og behovet for slikt arbeid er også blitt større.

Saglie mener utviklingen kommer av flere årsaker, blant annet større pågang fra pressen.

– Både partiene og ungdomsorganisasjonene har mer kapasitet til å jobbe med kommunikasjon enn de hadde før. Blant annet fordi de har et større behov for å henge med og være på ballen når ulike saker diskuteres. Mediesituasjonen er annerledes enn før. Du har ikke lenger papiraviser som kommer ut en gang om dagen, men løpende oppdateringer på nett, sier han.

Jo Saglie, forsker ved Institutt for samfunnsforskning.

Naturlig utvikling

Saglie tror profesjonaliseringen i politikken kan smitte over på ungdomspartiene.

– Det blir et naturlig neste steg. Ungdomspartiene har jo allerede partikontorer med egne ansatte, og de største som har mest ressurser, har nok flere enn de minste. Samtidig er det slik at mange av de som jobber med kommunikasjon, også har bakgrunn fra partiet fra før. De blir som regel ikke hentet inn utenfra.

Han er ikke spesielt redd for at økt fokus på kommunikasjon vil gjøre ungdomspartiene kjedeligere og mindre «ungdommelige».

Saglie tror de unge politikerne vet bedre enn som så.

– Det kan bli kjedeligere, men ungdomspartiene vil jo også være klare over at de trenger å være litt friskere i tonen for å nå ut til unge velgere. De vil nok ikke legge opp kommunikasjonsarbeidet på en måte som fratar dem den evnen.

– Det kan bli færre uplanlagte og lite gjennomtenkte utspill, men de vil nok være svært forsiktig med å vaske bort profilen sin, avslutter han.

Flere bidrar

– Vi er mange

For AUF sin del er det Sigrid Døving Bjerke som sitter med hovedansvaret.

– Vi er mange som jobber med kommunikasjon på ulike måter i AUF med både tillitsvalgte og ansatte. Det er ledelsen og jeg, presserådgiver, som i hovedsak har ansvaret for og holder i det kontinuerlige arbeidet dag til dag, men ideer og innspill bidrar alle med, skriver Bjerke.

Hun bistår også leder Astrid Hoem med å følge opp henvendelser og gjennomføre kommunikasjonsarbeidet sammen med resten av organisasjonen.

– Det aller viktigste vi gjør i AUF er jo å påvirke Arbeiderpartiet sin politikk i en grønnere og rødere retning, og kjempe for en mer rettferdig verden. Rent kommunikasjonsmessig er noe av det viktigste vi da gjør å stille tydelige, relevante krav til Arbeiderpartiet og regjeringa når vi mener det er riktig. 

– Så er det også viktig for oss å være tydelige motstandere til høyresiden som vi som regel mener har feil politiske prioriteringer. Målet er at man gjennom media og kommunikasjonsarbeidet skal oppleve AUF som en sterk, tydelig stemme for et mer rettferdig samfunn og som en motkraft mot høyrekreftene, legger Bjerke til.

Varierende interesse

Generalsekretær i Unge Høyre, Mille Johanne Christensen, sier at de ikke har noen som jobber hundre prosent med mediearbeid.

– Men vi har to rådgivere som jobber med politisk og digital kommunikasjon. Én av dem har også et ekstra ansvar for utspill i pressen og ideer.

Leder i Unge Høyre, Ola Svenneby, håndterer det aller meste selv.

– Men er det veldig mye, får han hjelp. Det gjelder også når han får invitasjoner til debatter og andre ting.

Christensen opplever at interessen fra mediene varierer litt.

– Det går litt i bølger, men vi opplever at det er bra med interesse. Og det er bra for vår del. De siste årene har det vært mange viktige saker som korona og krigen i Ukraina, og det har gjort at vi også får flere henvendelser.

Gjør det selv

Simen Velle er leder i FpU. Han skriver at han gjør det aller meste av pressearbeid selv, men at han får gode råd fra både andre i FpU og i FrP sin stortingsgruppe.

– Det er meg pluss en rådgiver som jobber litt med kommunikasjon i tillegg til andre ting. Jeg tar sjeldent beslutninger helt på egen hånd, men jeg har ingen dedikert rådgiver til dette, skriver Velle.

På spørsmål om hva som er viktigst i kommunikasjonsarbeidet deres, svarer han følgende:

– Det er å lytte til utfordringene folk opplever i hverdagen, og forsøke å løse de faktiske utfordringene. Ale for mange politikere fokuserer på hva de selv syns er viktig, og ikke hva folket forventer å få hjelp med.

Kan ikke prioriteres

Synnøve Kronen Snyen, leder i Sosialistisk Ungdom, skriver at hun som leder har ansvaret for mediearbeid, men at de oppfordrer flere til å skrive leserinnlegg og lignende.

– Vi har ingen ansattressurser til å drive med kommunikasjonsarbeid, det har vi rett og slett ikke økonomi til å kunne prioritere. Ungdomspartiene er underfinansiert, så for vår del går mesteparten av pengene vi har til rådighet til faste kostnader, som kontorlokale, medlemsregister, økonomiarbeid og regnskap, drift av organisasjonen, nasjonale arrangementer og oppfølging av fylkes- og lokallag.

Snyen gjør i utganspunktet alt selv, men kan be om innspill fra nestlederne og andre i sentralstyret ved behov.

– Vi ønsker å vise frem politikken vår, både nasjonalt og lokalt. Vi ønsker å vise at vi er en aktivistisk organisasjon, særlig i forbindelse med nasjonale kampanjer som vi har to ganger i året. Det er viktig for oss å bidra til høyere tillit til politikken og fremstå som en seriøs organisasjon som man vil bli en del av, skriver hun.

Politisk rådgiver Idun Elvira Svartaas Borgen svarer på vegne av Senterungdommen. Hun skriver til KOM24 at de ikke har noen ansattressurser som har som eneste arbeidsoppgave å jobbe med kommunikasjon.

– Men jeg som politisk rådgiver er pressekontakt og en del av kommunikasjonsarbeidet faller da naturligvis inn under mine arbeidsoppgaver. Kommunikasjon av politiske saker som å styrke landbruket, si tydelig nei til EU og fortsette kampen for levende bygder i hele landet er naturligvis noe alle i Senterungdommens sentralstyre jobber med, skriver Borgen. 

Ansvaret for sosiale medier deler hun med enkeltmedlemmer i sentralstyret, som også produserer innhold på frivillig basis.

Leder i Senterungdommen, Andrine Seppola, mottar og svarer opp mesteparten av henvendelsene som kommer selv, men politisk rådgiver bistår om nødvendig.

Alle sentralstyremedlemmene har egne sosiale medier der de formidler politikken vår ut til ulike kanter av landet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS