Mattias Alexander Coelho i Kongsberg Digital gjør seg klar for en runde CS sammen med sine kolleger.

Bedriftene konkurrerer i skytespill: – En form for employer branding

Flere bedrifter har omfavnet e-sport som tiltak for at folk skal trives i jobben. Mange bruker det også aktivt når de skal rekruttere.

Publisert Sist oppdatert

Bak en stor grå dør inne i et murbygg i Nydalen i Oslo sitter en gjeng mannfolk. Denne maidagen er det over 20 grader og sol ute, men noen runder med Counter-Strike blir ikke mindre moro av den grunn.

– Vi har tullet litt med at dette er den nye golfen. Folk i arbeidslivet i dag har et forhold til gaming. Dagens 40-åringer har vokst opp med det, og nå kommer også folk i 20-årene seg ut i jobb, sier Sondre Madland til KOM24.

Sondre Madland sier det var en omstendelig prosess som måtte til for at de skulle få lov til å innta lokalene i Oslo. Men nå er Haven i gang i hovestaden.

Han er administrativ leder i Haven, som er et e-sportsselskap for bedrifter. De arrangerer blant annet ligaspill, turneringer og andre sammenkomster der folk fra ulike selskaper kan konkurrere mot hverandre.

Det går aller mest i Counter-Strike, eller CS som det som regel kalles. Haven startet i Stavanger, der de har fire ulike divisjoner med lag fra blant annet oljebransjen.

I Oslo har de så langt to divisjoner, og Madland sier at interessen vokser. Etter hvert skal de også utvide med konkurranser i League of Legends.

Employer branding

Når KOM24 er til stede sitter folk fra Kongsberg Digital, Finn.no, Bluetree og DHL Express klare til å ta fatt på tastaturet.

Hver bedrift betaler i utgangspunktet 17.000 kroner per sesong for å delta, men prisen kan variere ut fra flere faktorer.

I Haven har de totalt 43 ulike lag. Totalt i Norge finnes det over 250 bedriftslag.

Disse karene representerer Finn.no i Counter-Strike.

Madland er ikke i tvil om at tiltaket kan fungere godt dersom målet er å bli mer attraktiv som arbeidsgiver.

– Vi ser at noen bedrifter bruker dette som en del av rekrutteringen sin. Så er det selvfølgelig vanskelig å måle effekten av det. Men det sier litt at så mange selskaper ser nytten av å legge både tid og penger i dette, sier han.

Han anslår at hele rigget i Nydalen har kostet rundt en og en halv million kroner. Kraftige datamaskiner, utstyr og gode stoler er bare noe av det Haven har investert i.

I hjørnet av lokalet er det også satt opp en bardisk med drikke og snacks. Økta varer i totalt tre timer, med pauser mellom slagene. Mange blir også igjen etterpå for å bli bedre kjent med de andre lagene.

– Det å ha et bedriftslag her, kan bety noe for å enten få inn nye folk som vil jobbe hos deg, eller for å beholde de du allerede har. Det er jeg ganske sikker på, sier Madland.

En konsentrert gjeng fra DHL Express er klare til krig.

Vil ha flere kvinner

Gaming er en mannsdominert aktivitet, og kanskje spesielt når det er snakk om skytespill-sjangeren.

Dette er folkene i Haven helt klar over, og Madland sier at de gjerne vil ha flere kvinnelige deltakere. I Stavanger har de allerede et lag bestående av fem kvinner.

– Det er utfordrende, men det er noe vi jobber med. I dag er det bare menn her, men vi forrige gang var det to kvinner på et av lagene, og vi trekker fram de eksemplene vi har. Jeg tror at så fort noen tar det første steget, vil flere komme etter.

Johan Norin setter pris på muligheten til å ta noen runder CS etter jobb.

Samtidig tror han ikke at dette er spesielt ulikt i mange andre aktiviteter.

– Jeg tror det er en utfordring for de fleste bedriftsidretter. Jeg mistenker for eksempel at også fotball er ganske mannsdominert.

Må overtale sjefene

Mattias Alexander Coelho jobber som seniorutvikler i Kongsberg Digital, og synes gaming etter jobb er et svært positivt innslag.

– Vi får et ganske tett samarbeid mellom oss på laget, og vi er ikke engang fra samme avdeling. De fleste som deltar fra oss er utviklere, men noen fra HR er for eksempel også med, sier Coelho.

Han har selv spilt mye CS. Men på laget hans finnes også folk som bare har holdt på i noen få uker.

Mattias Alexander Coelho jobber i Kongsberg Digital, og har selv spilt CS siden 2012.

I den andre enden av rommet sitter Johan Norin, som er query handling supervisor i DHL Express.

De er mange ansatte, og Norin sier at de i utgangspunktet hadde håpet på å få med fem til ti personer. Nå er de over 20 stykker, og rullerer på hvem som deltar.

– Man må drive med litt «lobbyisme» internt for å få sjefene til å forstå nytten av å være med. Men det synes jeg absolutt at de gjør nå.

Og med ulike deltakere fra dag til dag, varierer nivået i stor grad.

– Det beste laget vårt er i toppen, mens det dårligste er i bunnen. Så samlet sett er vi vel midt på treet, sier Norin smilende.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS