Snapchats europeiske AR-sjef til KOM24: – Nå går AR fra leketøy til verktøy
En kvart milliard mennesker bruker Snaps AR-funksjoner daglig, nå mener de teknologien er moden for bedrifter som vil bruke det i markedsføringen sin.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– AR er ekstremt viktig. Kameraet er sentralt for Snapchat når du ser på måten app-en er bygd opp, så er den bygd rundt kameraet. Hver gang du åpner Snapchat, så åpner du kameraet. Det betyr at muligheten for tilgang til AR er stor. Vi har 250 millioner mennesker hver dag som bruker AR. Så som en plattform og mulighet er kameraet stort for merkevarer.
Det sier David Norris i Snapchat til KOM24.
Norris er leder for Creative strategies i Europa.
Fra leketøy til verktøy
Det betyr at hans team hjelper merkevarer å gjøre det største og det beste arbeidet på plattformen, særlig når det kommer til å bruke AR når de skal fortelle historiene sine og oppnå det de vil oppnå ved hjelp av AR.
AR står for augmented reality og oversettes til «utvidet virkelighet» på norsk.
AR kombinerer virkeligheten med en digital virkelighet via en digital skjerm, ofte en mobiltelefon. Ved hjelp av en app eller QR-kode kan du få det digitale inn i de ekte omgivelsene dine.
– Ja, det er mye moro med AR, men nå tar en AR videre fra leketøy til et verktøy og hvordan du kan endre måten merkevarer forteller sine historier, sier Morris.
Snapchat har fått IPSOS til å gjennomføre en undersøkelse for dem og tallene der viser at 95 prosent av merkevarene i undersøkelsen ser på AR som hovedsakelig lek og moro, mens bare 51 prosent av norske forbrukere tenker på det samme, mange ser og på det som et nyttig verktøy.
Halvparten av forbrukerne ser på AR som et nyttig virkemiddel når det kommer til shopping og 81 prosent av merkevarene som bruker AR sier at det bidrar til økt salg, skaffer dem nye kunder. I tillegg til det gir AR-opplevelser økt lojalitet og en bedre kundeopplevelse for 73 prosent av merkevarene.
– Du kan bygge på den moroa
– Så det er fortsatt veldig viktig som en måte å kommunisere og uttrykke seg selv, men det er interessant å se at forbrukerne vil ha flere ulike opplevelser fra AR i framtiden, sier Morris.
Han mener AR kan bidra mye når det kommer til læring, navigering og å oppdage nye områder.
– Det er ikke bare moro men handler og om mer praktisk bruk. I tillegg til det er det måten AR har forandret shopping på, sier han.
Morris peker på at det nå er muligheter for å prøve på T-skjorter via mobilen, slik at du slipper å kjøpe flere klesplagg, få de sendt hjem, prøve dem og returnere de man ikke vil ha.
– Du kan bygge på den moroa og bygge verdi for merkevaren din, sier han.
– Hvor presis er det?
– Det er på vei, det er vanskelig å få det helt presis. Men det å få se hvordan klærne ser ut på deg gjør kjøpsprosessen enklere, sier han.
– Så det har fortsatt et lite stykke igjen?
– Ja, et lite stykke har det. Men det er et område vi bruker mye ressurser på. Når vi ser på rapportene om hvilken verdi AR-shopping kan gi, så gir det 94 prosent høyere konverteringsfrekvens. Så det gir påvirkning på kjøpsprosessen om du kan oppleve et produkt gjennom AR, sier han.
De tallene er sammenlignet med brukere som ikke har brukt AR, men som har sett produktet og har vurdert å kjøpe det.
– Så rollen vi ser det har i shopping ser vi er sterkere og sterkere, sier han.
– Hvor viktig har AR vært de siste seks årene?
– Akselerasjonen har vært fenomenal både fra teknologiperspektiv men og et skaleringsperspektiv, sier han.
Da han begynte i Snap var det den eneste måten man kunne bruke AR på var nasjonalt i 24 timer for å nå alle sammen.
Legger nytt lag på den virkelige verden
– Nå kan du være mye mer nyansert i medieplanene dine for hvordan du bruker AR og rollen det kan spille kan være mye bredere, mener han.
Han viser og til deres investeringer i lens studio som er en offentlig tilgjengelig plattform som lar hvem som helst i verden lage linser og over 2,5 millioner linser er lagd.
– Når det kommer til merkevarer så har AR økt mediefleksibiliteten med video-ads som du og kan bruke gjennom AR, merkevarene kan bruke AR for å oppnå flere objektiv, peker han på.
Snap sin visjon er at AR vil bli det neste laget i databehandling over hele verden.
Morris mener det vil forbedre den virkelige verden rundt oss og tror at folk vil ha mer opplevelser når det kommer til læring, navigering eller å oppdage verden.
– Det vil bli mer normalt å bruke AR til å for eksempel se restaurantanmeldelser gjennom AR for å gi mer verdi til opplevelsene i den virkelige verdenen.
– Vi har lenge hørt om Metas forsøk på å få en fot innenfor Metaverse, går dere også i den retningen?
– Fokuset til Snap er hvordan AR kan legge et nytt lag til den virkelige verdenen så du kan få mer verdi ut av de daglige tingene du opplever. Det er vårt fokus og verdien det kan gi deg og forbrukerne til livene deres og hvordan det kan bidra til miljøet. Nå kan du prøve sko via Snap og slippe å sende pakker fram og tilbake. Det er der vårt fokus er.
– Det var mange ord, men i realiteten sier du ja, men nei? For det er vel en versjon av metaverset som er likt mye av det for eksempel Facebook beskriver?
– Den fundamentale forskjellen er hvor AR, for oss uansett, legger et ekstra lag på din virkelige verden i stedet for å ta deg ut av denne og inn i en annen verden hvor du opplever ting. For oss er det viktig å ta vare på forbindelsen til vår virkelige verden, sier han.
– Hvordan kan folk være sikre på at dette er trygt og hvordan jobber dere med sikkerheten?
Ghost trails
– Sikkerhet har alltid vært fundamentalt for Snap. Så når du ser måten vi ekspanderer på så er sikkerhet og privatliv og det å sørge for at de opplevelsene vi bygger ikke går utover noe av det. Et godt eksempel på det er Snapmap hvor du kan se hvor vennene dine er på et kart, men det er slått av som default, så du må selv slå på om du vil dele hvor du er på kartet og du kan velge hvem du vil dele det med. Det produktet ble laget med sikkerhet og privatliv i tankene, så jeg er sikker på at når vi går videre framover vil det bli sentralt når vi utvikler våre produkt.
– Men samtidig så lagde dere ghost trail?
– Ja.
– Og det fikk mye kritikk for og man kan si det var alt bortsett fra privat?
– Med Snapchat pluss er ghost trail en av tingene som du kan velge å aktivere, så det er et valg du tar om å ha det på.
– Men likevel, var det en god idé?
– Jeg tror som et nytt produkt så ser vi alltid på hvordan vi kan forbedre produktene og jeg tror måten du best kan se hvor vennene dine er, har vært fordelen med Snapmap. måten Snap er bygd som plattform, så er det de beste vennene dine du kommuniserer med hver dag, i motsetning til noen du en gang satt ved siden av på bussen. valget er der om vil ta det på selv
– Det er alltid et valg, men var det en god idé?
– Jeg tror Snapmap er en god idé, det gir brukerne våre en mulighet til å ha mer kontakt med hverandre. Det er viktig.