Thomas Nilssen, nestleder i Bennett.

Julepraten:

Thomas kommer med en vågal anbefaling til julen

Thomas Nilssen har hatt et innholdsrikt år, og ønsker å være optimist før 2024.

Publisert Sist oppdatert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk som jobber med kommunikasjon og markedsføring om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det nestleder og markedsrådgiver i Bennett, Thomas Nilssen, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Julen er for min del en viktig høytid for å prøve å ta et avbrekk og senke skuldrene. Hverdagen er som regel preget av et høyt tempo så jeg ser virkelig frem til å få brukt tida godt med mine nærmeste. Vi vil nok farte litt rundt mellom både foreldre og besteforeldre på ulike selskaper og aktiviteter. Vi vurderer også om vi skal ta oss en liten romjulstur til utlandet, men det blir nok i så fall på sparket!

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– Så fint å få dette spørsmålet! Det ble en perfekt unnskyldning til å mase på min far - som vi skal feire jul til. Det blir ribbe med tilbehør, noe jeg er veldig, veldig, glad for! Jeg var også tydelig på at jeg må ha med både medisterkaker og sossiser, da det for min del ikke blir ordentlig julemat uten.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Hvor skal jeg starte?? Skal jeg trekke frem noe konkret på filmfronten må jeg jo si at det er få ting som slår Kevin McCallisters kreative sikkerhetssystem i Hjemme Alene 1. Det er nesten flaut hvor mye jeg fortsatt flirer når den filmen settes på. Når det kommer til smaker er det enormt mye godt fra lokale, norske produsenter på de utallige julemarkedene rundt om i Norge. 

– Jeg selv er en «sucker» for spekemat og finner alltid noe nytt å teste her. Gode, lokale matvarer er også et lite tips hvis du står bom fast i julegavehandlingen! Det siste jeg vil trekke frem er boken «The Power of Moments». Jeg har selv ikke lest den enda, men har den på planen for romjulen. Denne anbefales, da jeg har fått den anbefalt fra en rekke ulike bransjekolleger i år - så hvis noen blir misfornøyde fraskriver jeg meg ansvaret!

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Etter å ha fått barn er det ingen tvil om at det er enormt gledelig å ha en unnskyldning for å hente tilbake barnet i seg selv igjen. Det å få satt både kreativiteten og fantasien på prøve i den daglige barneleken er noe som gir ekstra mye! Jeg må vel innrømme at jeg var nesten like ivrig som 4-åringen hjemme, da vi var på ferie i både Disney World og Dyreparken i Kristiansand tidligere i år.

– På jobbfronten vil jeg trekke frem de nye bekjentskapene og kundeforholdene man har stiftet. Det er alltid like spennende og morsomt å sette seg inn i helt nye bransjer, nye problemstillinger og å bli kjent med nye, dyktige folk.

– Hva skal du bli bedre til neste år?

– Jeg skal prøve å være enda mer til stede i det daglige – både på jobb og privat! 2023 har vært et krevende år for både oss og mange andre i vår bransje, så tiden min har i svært stor grad gått til kundeforvaltning og å bygge nye kunderelasjoner. Jeg regner med at man får hodet godt over vann til neste år slik at jeg kan få enda mer tid til å ta bedre vare på alle de dyktige ansatte i selskapet.

– Hva er din spådom for reklame/kommunikasjonsbransjen i 2024?

– Jeg tror nok at den trenden vi har sett i 2023 vil fortsette utover i 2024 også. Det er selvfølgelig ikke rosenrødt i reklame/kommunikasjonsbransjen akkurat nå, men for PRØVE å se positivt på det vet man at nedgangstider kan føre til økt kreativitet, endring og innovasjon. Jeg håper vi vil få se både byråer og en bransje som tenker annerledes og omstiller seg i takt med den krevende situasjonen vi står midt i.

– Det er nok også en god del markedsbudsjetter for neste år som har blitt redusert, målsetninger som har blitt justert og budsjettposter som har blitt snudd litt på hodet. Jeg tror flere har hatt en grundigere gjennomgang av de planlagte markedsaktivitetene sine nå enn tidligere. Mest sannsynlig vil nok flere nå allokere større midler til det som gir umiddelbar avkastning versus mer langsiktig merkevarebygging.

– Hva er ditt nyttårsforsett?

– Jeg er nok en av de som ikke helt tror på å snu ting på hodet ved årsslutt, men nyttårsforsettet henger vel litt sammen med det jeg har planer om å bli bedre på til neste år! Et annet mål jeg har er å gjennomføre Trondheim Maraton. Her er jeg spent på hvordan beina skal takle 42 kilometer, da det begynner å bli en del år siden sist ...

Powered by Labrador CMS