Gledelig jul, ja! - Med et underliggende budskap om et samfunn med enda mindre behov for mennesker og dens input, ekspertise og preg, sier illustratøren.

Er skuffet over at Sporveien bruker kunstig intelligens i julekampanje

Sporveien har utvilsomt spart ganske mye penger på å lage årets julekampanje med kunstig intelligens, en realitet frilans illustratøren oppfatter som urettferdig.

Publisert

Det er kunstig intelligens som har laget årets julekampanje for Sporveien, og det går ikke ubemerket hen – verken på bildene eller blant folk i sosiale medier. 

Dystopisk jul

Seks fingre på julenissen er bare én av de merkelige elementene; man kan også se en bestemor på vei ut i trikkesporet med en rullator uten bakhjul. 

Trikken har også mistet trikkeføreren og fått en stor bamse i stedet. Toget går dessuten heller ikke på skinner. 

Feil og unormaliteter som disse er karakteristiske trekk ved KI-skapt visuell materiale, men noen mener at plakatene har større problemer enn bare småfeil. 

Plakatene får nemlig gjennomgå på sosiale medier. 

– Jeg kan ikke si at jeg syns det var annet enn dystopisk å passere forbi ansikter som er vridd ut av proporsjoner. Ganske grotesk etter min mening, skriver frilans illustratør Wictoria Nordgård på Facebook. 

Hun mener Sporveien burde brukt menneskelige illustratører, og spør om det var for dyrt, kanskje? 

Sporveien svarer

Ina Helen Østby, kommunikasjonssjef i Sporveien.

Kommunikasjonssjef Ina Helen Østby i Sporveien bekrefter bruk av KI i julekampanjen og forklarer at de valgte å utvikle den internt for å utforske ny teknologi. 

– Mine kolleger som jobbet med dette fikk stor frihet til å prøve ut nye ting, være innovative og utforske teknologien for å se hvordan den kunne bidra, sier Østby og forklarer at det var et bevisst valg å utvikle kampanjen internt i stedet for å kjøpe tjenester fra for eksempel et reklamebyrå. 

Målet har vært å skape noe som sprer julestemning, selv om ikke alle lar seg glede av Sporveiens kampanje.

– Vi ser at det er betydelig engasjement rundt vår julehilsen, og det er faktisk litt stas å oppleve såpass stor respons. Selv om meningene er varierte, føler vi at vi har truffet på noe her som har skapt oppmerksomhet, sier Østby. 

Hun påpeker at de kunne ha brukt egne ansatte for å forbedre formuleringen og rette opp småfeil, men Sporveien har bevisst valgt å avstå fra dette.

– Fordi vi ønsker å presentere dette som det faktisk er: et fiktivt univers skapt for å spre juleglede ved hjelp av kunstig intelligens, forklarer hun. 

Ifølge Østby er ikke målet å gi en nøyaktig gjengivelse av virkeligheten, verken når det gjelder utseendet på trikker og T-baner i Oslo eller julenissens utseende.

– Jeg vet ikke om julenissen har fire-fem eller seks fingre. For jeg har faktisk ikke møtt han, ler hun. 

Sparte de pengene 

Det er ikke til å stikke under stol at Sporveien har spart penger på å lage årets julehilsen med KI.

– Vi har spart ganske mye penger. Sporveien prioriterer å effektivisere alle våre operasjoner. Dette har vært praksis i mange år, der vi øker antall trikk-, T-bane- og bussavganger for hver offentlige krone vi disponerer, sier hun og utdyper:

– Vårt samfunnsoppdrag er å tilby mer kollektivtrafikk for pengene.

Østby beskriver dette som nok et «lite bidrag», der også kommunikasjonsavdelingen har spart penger på årets kampanje. 

Veldig urettferdig

Personlig er Nordgård sterkt imot bruk av AI-genererte bilder, men forstår fristelsen med tanke på budsjettet.

– Man kan ikke erstatte årevis med erfaring og kunnskap med en maskin, i hvert fall ikke ennå. Jeg håper at det aldri blir mulig, sier illustratøren.

Det plager henne at Sporveien, som tidligere har benyttet seg av illustratører i kampanjene sine, nå kanskje ser i en annen retning.

– De tidligere kampanjene med ulike illustratører har gitt en personlig touch til mange av prosjektene deres, sier Nordgård. 

Selv om hun forstår at også Sporveien, som andre selskaper, må kutte budsjettene sine, sier hun:

– Illustratører trenger også et levebrød. Så det føles veldig urettferdig når store selskaper velger å gjøre slik. 

Aftenposten omtalte Sporveien og KI først. 

Powered by Labrador CMS