Stian flyttet til Sør-Afrika for å studere – Endte opp som stabssjef i det største opposisjonspartiet
– For å lykkes med kommunikasjon er du nødt til å forstå dem du kommuniserer til, og du må være villig til å lære og være ydmyk.
Denne artikkelen er over to år gammel.
For ti år siden var Stian Tvede Karlsen i slutten av 20-årene og i ferd med å avslutte utdanningen sin ved å reise til Stellenbosch University i Sør-Afrika for å fullføre masterstudier i internasjonale studier.
Hjemme i Norge hadde han tatt en bachelorgrad i statsvitenskap fra NTNU og var aktiv som generalsekretær i Høyres Studenterforbund. Derfor var det naturlig for han å involvere seg i politikken i sitt nye hjemland også. Derfor ble han med i Democratic Alliance, som er hoved-opposisjonspartiet i Sør-Afrika, og han var med og jobbet i valgkampen.
Like metoder i Norge og Sør-Afrika
– Jeg dro til Sør-Afrika fordi jeg skulle studere der, og fordi jeg er opptatt av utvikling og demokrati finnes det få steder som er mer spennende enn det landet. Og på grunn av bakgrunnen min fra Høyre fant jeg fort veien inn i politikken igjen når valgkampen startet, sier han til KOM24.
I valget til nasjonalforsamlingen i 2014 fikk partiet 22 prosent av stemmene og ble det nest største partiet med 89 representanter.
– En av de viktigste grunnene til at Democratic Alliance lyktes med å bygge seg opp som hovedopposisjonsparti i Sør-Afrika, i konkurranse med en av verdens sterkeste politiske merkevarer ANC, har vært gjennom en profesjonell og disiplinert politisk kommunikasjonsstrategi. Og verktøyene og metodene vi brukte var slående like de jeg har vært vant med fra Høyre, sier Tvede.
Men han sier at det er også en totalt annerledes virkelighet, ikke minst kulturelt. Så han måtte bruke mye tid på å forstå samfunnet og den offentlige samtalen, ikke bare profesjonelt men på det personlige plan.
– For å lykkes med kommunikasjon er du nødt til å forstå dem du kommuniserer til, og du må være villig til å lære og være ydmyk. Jeg gjorde masse feil i starten, men heldigvis ønsket de å ha med meg videre, og jeg fikk vokse med ansvaret, sier han.
Følelsen av håpløshet
Og utviklingen var formidabel. Han begynte som valgkampmedarbeider i 2011. Men senere ble han kommunikasjonsrådgiver, leder for kommunikasjonsrådgiverne og de siste fire årene har han vært stabssjef med øverste ansvar for kommunikasjon og strategi.
– Jeg elsket å jobbe i et demokrati i utvikling, der politikk og hvem som styrer virkelig betyr noe. Det vanskeligste har helt åpenbart vært følelsen av håpløshet, og det å vite at uansett hva du gjør, så kommer fattigdommen, kriminaliteten og all elendigheten fortsatt til å være hverdagen til så mange, sier han.
Men etter ti år i Sør-Afrika har han nå vendt snuten hjemover og har nå fått jobb som kommunikasjonssjef i Scatec.
– Scatec har vært en pioner i utbygging av fornybar energi i fremvoksende markeder, så når jeg så muligheten til å bruke min erfaring med kommunikasjon i samme kontekst som jeg har jobbet med i Sør-Afrika, var jeg ikke i tvil om at jeg måtte søke, sier han.
Sosiale medier
I den nye jobben vil han hovedsakelig jobbe med eksterne kommunikasjonsaktiviteter og mediarelasjoner for å styrke Scatecs profil globalt.
Han har tro på at det vil skje mye spennende i kommunikasjonsrådgiverfaget de neste årene.
– Det mest spennende er uten tvil mulighetene de nye kommunikasjonsplattformene og sosiale medier gir til å skreddersy kommunikasjon. Tradisjonelle medier vil fortsatt spille en viktig rolle, men de nye verktøyene gjør det lettere å bygge relasjoner og å vite hva som fungerer, sier han.