– Kommunikasjon vil bli viktigere både i toppledelsen og i styrerommene fremover
Etter 18 år i reiselivsbransjen skal Anette Maltun Kofoed drive med kommunikasjon for innen logistikk.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Når nye muligheter dukker opp, vil det alltid være ting du vil savne med det gamle, men jeg kjenner at det er veldig riktig å gå videre nå. Jeg gleder meg til å bli med på den videre reisen i Wallenius Wilhelmsen.
Det sier Anette Maltun Koefoed til KOM24.
– Svært imponert
Etter 18 år i Berg-Hansen skifter hun selskap og blir VP Corporate Communication i det svensk/norske rederiet Wallenius Wilhelmsen fra høsten av. Rederiet er blant verdens største logistikkselskaper med 130 fartøy i flåten. Hun sier det er tre ting som har motivert henne til å bytte jobb; Bærekraftsperspektivet, der hun mener hennes nye arbeidsgiver har vist både evne, vilje og ressurser til å lykkes. Selskapets globale posisjon og ikke minst at det er så mange ulike kulturer og mennesker som jobber sammen er svært spennende og ikke minst menneskene hun har møtt.
– Jeg er svært imponert over deres kunnskaper og kjente med en gang at dette er mennesker jeg vil jobbe sammen med. Det siste er utrolig viktig for meg – det å jobbe med flinke folk som alle bidrar til å utvikle hverandre og dra selskapet i samme retning, sier hun.
Kofoed har vært hele 18 år i Berg-Hansen. Før det var hun i Aftenposten der hun fikk prøve seg som forretningsutvikler, journalist og på kommunikasjonssiden.
– Lært utrolig mye
Hun er utdannet sivilmarkedsfører fra NMH med en utveksling i Toronto. I tillegg har hun videreutdannelse fra London Business School og to Executive MBA kurs fra BI.
I Berg-Hansen har de blitt internasjonalt kjent for sine digitale tjenester.
– Det har stilt store krav til selskapet og det å sitte i toppledelsen har gjort at vi har måttet ha en stor breddeforståelse, samtidig som vi har vært langt fremme innenfor strategiske områder som teknologi, bærekraft, innovasjon og kulturbygging. Jeg har lært utrolig mye innenfor alle disse fagfeltene og det er jeg svært takknemlig for, sier hun og legger til;
– Samtidig som vi har vært langt fremme innenfor strategiske områder som teknologi, bærekraft, innovasjon og kulturbygging. Jeg har lært utrolig mye innenfor alle disse fagfeltene og det er jeg svært takknemlig for, forteller hun.
Hun begynner i sin nye jobb i august og har ikke helt oversikt over alle arbeidsoppgavene som venter enda.
– Men det blir i hovedsak å få etablert en robust kommunikasjonsstrategi for intern og ekstern kommunikasjon. Det er mange målgrupper internt og eksternt samt flotte historier som må fortelles i de rette kanalene for å styrke kulturen internt og posisjonen eksternt, sier hun.
– Kommunikasjon vil bli viktigere
– Det er en kontinuerlig og spennende jobb jeg ser frem til, fortsetter hun.
Kommunikasjon som fag står forran mange utfordringer i tiden fremover, mener hun. Kofoed sier faget bare blir viktigere, noe som og stiller krav til en bredere forretningsforståelse hos kommunikatører enn før.
– Man må forstå strategiene i de ulike forretningsområdene og evne å trekke ut det viktigste. Det stiller krav til blant annet å forstå digitalisering, bærekraft og økonomi. På den måten vil kommunikasjon bli viktigere både i toppledelsen og i styrerommene fremover, mener hun.