TikTok inspirert innpakning skal øke trafikksikkerheten i Bergen
Dårlig Vane fronter den nye kampanjen til Skyss.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Hiphoptrioen Dårlig vane fra Loddefjord i Bergen, fronter Apriils Skyss-kampanje «Se deg for».
– Vi har aldri laget denne type reklame før, men synes det er en viktig kampanje om trafikksikkerhet, sier Lars-Kristian «Kikkan» Holme.
Sammen med Martin «Hazy» Steen-Hansen og Amadou Jobarteh, utgjør gutta hiphopgruppen Dårlig Vane. I 2017 ble de kåret til «Årets urørt» av NRK P3, og står bak låten «Gikk i bakken», som er brukt i NRK-serien «Skam».
– Vi fikk en ganske løs forespørsel fra Apriil om vi kunne tenke oss å bli med i denne kampanjen. Vi var litt frem og tilbake før vi bestemte oss for å bli med, sier Holme.
Dårlig vane følger i sporene til andre kjente bergensere som Lars Vaular og Leo Ajkic, som begge har samarbeidet med Skyss tidligere. Årets kampanje handler om trafikksikkerhet, og retter seg særlig mot unge mennesker som må se seg for i trafikken.
– Kampanjen «Se deg for» har et enkelt budskap. Skal du «ut på galeien» er det viktig at du ser deg til høyre og venstre før du går. Det er en enkel og lett forståelig melding, nettopp for å treffe målgruppen og tydeliggjøre hvor viktig det er, sier Holme.
– Vi ser behovet for å repetere ofte
I 2010 kom Bybanen til Bergen som et helt nytt transportmiddel. Da ble det viktig for Skyss å rette søkelyset mot trafikksikkerhet, slik at alle er oppmerksomme på at de har vikeplikt for banen.
– Det er lett å glemme at banen ikke har mulighet til å stoppe umiddelbart, sier seniorrådgiver og kampanjeansvarlig i Skyss, Merete Raknes.
Transportselskapet kjører kampanjer som fremmer trafikksikkerhet nesten hvert år, og årets kampanje retter seg spesielt mot ungdom.
– Ofte ser vi folk ferdes i sporene med musikk på ørene, og ofte er det lett å glemme å se seg for. Bybanen kommer i begge retninger, og dette kan skape farlige situasjoner. Mange tenker ikke på at en bybanevogn har svært lang bremselengde. I tillegg kommer det stadig nye studenter og tilflyttere til byen vår, noe som gjør at vi ser behovet for å repetere budskapet ofte, sier Raknes.
TikTok inspirert
I år bestemte de seg for en annerledes innfallsvinkel, rettet spesielt mot yngre mennesker. Selskapet inngikk et samarbeid med Dårlig Vane og en rekke dansere.
– Dårlig Vane appellerer til en stor tilhengerskare. Vi er veldig fornøyde med kampanjen, og er glade for å ha med trioen i kampanjen vår. Resultatet har blitt en musikkvideo og et konsept som er veldig TikTok-inspirert, sier Raknes.
Det har vært viktig for selskapet å legge til side formanende budskap og «pekefinger-kommunikasjon».
– I denne videoen leker vi oss med musikk og dans, og vi håper og tror at det blir lettere å nå gjennom til ungdommen med et budskap som har en slik innpakning.
Holme i Dårlig Vane forteller at tilbakemeldingene har vært fine.
– Det var gøy å lage denne låten. Den er catchy, også er det fint om den klarer å spre budskapet til kidsa, og faktisk utgjøre en forskjell ved at flere ser seg for.
Kampanjen har snart vært ute i to uker, og vil være godt synlig frem til fellesferien. Mest sannsynlig vil «Se deg for» høres om bord i Bybanen og annen transport i forbindelse med skolestart.