Henriette i Tise har brukt en halv milliard i annonsekroner
– Den halve milliarden har lært meg er at det viktigste suksesskriteriet er at man må ha gode kreativer.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(COLOSSEUM): Tise er et nordisk selskap og en gjenbruksapp, som etablerte seg i 2016 av de norske gründer-kompisene Erik Frøyland Rime og Axel Franck Næss.
Selskapet har i dag tilstedeværelse i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og ønsker å inspirere flere til å ta turen innom brukt-universet.
Men blant nordmenn er det flere utfordringer knyttet til det å kjøpe brukte klær.
– Vi har tall som viser at 69 prosent av nordmenn aldri selger klærne sine. Her er det store kjønnsforskjeller, og det er helt klart menn som selger mindre enn kvinner, sier Henriette Grøstad.
Hun er Head of Performance i Tise, og snakker om bruken av trenddata til skape mest mulig effektive kreativer, under Social Media Days.
Konferansen går over to dager, og ble sparket i gang tirsdag på Colosseum kino i Oslo.
Bruker trenddata daglig
Grøstad forteller at 75 prosent av nordmenn synes det er vanskelig å kjøpe brukt, og fire prosent kjøper aldri brukt.
– Vi har flere utfordringer, så det er viktig at vi er relevante og tydelige i kommunikasjonen vår. Vår hovedutfordring er å gjøre det attraktivt å selge og kjøpe brukt.
For å klare dette dykker Tise ned i trenddata, i såkalte trenddata-dashboards.
– Dette er innsikt som brukes som et grunnlag i mye av det vi gjør. Både i annonse-kreativer, men også organisk.
Dashboardet tilpasses selskapet og hva slags innsiktsdata man har behov for.
– Våre kreatører bruker denne innsikten daglig, og den kan fortelle oss hva vi skal fokusere på. Blant annet kan vi se hvilke profiler som besøkes oftest, de mest populære søkeordene og de mest solgte kategoriene.
Trenddata påvirker innholdet i Tise-appen.
– Ser vi en produktkategori som trender, lager vi gjerne en egen kategori innen dette, slik at brukerne lettere finner fram til disse produktene.
Fleksibelt årshjul
Grøstad har jobbet med performance marketing i åtte år, og estimerer at hun har brukt en halv milliard i annonsekroner for ulike bedrifter gjennom åtte år.
– Og det den halve milliarden har lært meg er at det viktigste suksesskriteriet, er at man må ha gode kreativer.
I tillegg til trend-dashboard, tipser hun også om å lage fleksible årshjul.
– Dette er et godt verktøy som systematiser hvordan man jobber med årsjul og trender.
Og her må inndelingen av årshjulet tilpasses selskapet eller bedriften.
– I Tise deler vi inn etter sesong og hendelser.
Grøstad minner om at det er viktig å sørge for fleksibilitet i årshjulet.
– Det er nyttig å bruke trenddata for å forstå brukerne og hva som trender til enhver tid, men ikke stapp det helt fullt. Sørg for å ha noe rom til spontant innhold.