Pinterest for merkevarer: – Det ligger et voldsomt potensial her
Katinka Sletten fra Synlighet deler sine beste tips til merkevarer som vil lykkes på Pinterst.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(COLOSSEUM): – Hvis Google og Instagram fikk et barn, ville det barnet vært Pinterest, sier Katinka Sletten.
Hun er fagansvarlig sosiale medier i byrået Synlighet.
Under Social Media Days første dag, delte Sletten sine beste tips for å legge en god Pinterest-strategi for merkevarer.
– Pinterest er en visuell søkemotor, litt som et glossy magasin, men med mye lenger levetid. Sammenlignet mot andre sosiale medier kanaler, bruker man lang tid på å opparbeide seg en innholdsportefølje.
Og til de som ikke vet, de som er på Pinterest, de kalles for Pinners eller Pinnere.
– Det er en plattform som hovedsakelig brukers for å finne inspirasjon og planlegge.
Og det er så langt en hovedvekt av kvinner på plattformen.
– Hele 77 prosent av brukerne er kvinner, men vi ser at stadig flere menn oppdager Pinterest, forteller hun.
I Norge har 26 prosent av nordmenn opprettet en profil, og aldersgruppen som er mest aktiv er de mellom 18 og 49 år.
– Og mange merkevarer har en profil, men det er få som jobber aktivt med profilen, ifølge Sletten.
Selv har hun vært til stede på plattformen siden Pinterest ble etablert 2010.
– Men ikke med egen profil. Jeg bruker kontoen som en bruker, ikke som en publiserer.
Sletten sier de typiske bransjene som vil ha stor nytte av å være på Pinterest er de som jobber med interiør, sminke, klær, bryllup og event.
– For disse bransjene synes jeg det er en selvfølge. Men dette er en kanal som ligger i grensesnittet mellom Google og sosiale medier og jeg forstår at dette er en kanal som ikke prioriteres av alle. Men det ligger et voldsomt potensial her, hvis man tar seg tid til å lære seg fordelene.
Hvert år kommer Pinterst Predicts, som er en liste med trender kanalen forutser vil komme neste år.
– I 2021 traff Pinterest på hele 80 prosent av det de forutså.