Ungdommen skal kommunisere klimabudskap i sommer
Trondheim kommune, NTNU og SINTEF med sommerjobb for unge som vil kommunisere ut viktige klimabudskap.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I sommer skal seks ungdommer formidle kunnskap om klima til ungdom. Gjennom satsingen UngKlima skal de bruke sommeren på å etablerer webside, intervjuer forskere, produserer tekst, bilde, animasjoner og video.
Nærmere 50 ungdommer har søkt på tilbudet om sommerjobben som er et samarbeidsprosjekt mellom Trondheim kommune, Trøndelag fylkeskommune, NTNU Bærekraft, NTNU Energi, SINTEF, FME ZEN, FME NTRANS og Norsk klimastiftelse.
Tanken er at ungdom er de beste når det gjelder å kommunisere med sin egen aldersgruppe.
– Vår erfaring er at når elever fra videregående skole og studenter får tilgang til fagkompetansen til NTNU og Sintef, er de veldig dyktige til å produsere tekst, bilde og grafikk som beskriver komplekse problemstillinger for målgruppen. Så kan fagpersonene bidra med innspill og kvalitetssikring, sier Asgeir Tomasgard, Professor og direktør for FME NTRANS til KOM24.
Av ungdom for ungdom
Tomasgard forklarer at ungdommene selv danner en selvstendig redaksjon, der NTNU bistår med fagkompetanse, kvalitetssikring og tilrettelegging. Men det er i hovedsak ungdom som arbeider med formidling av forsking til ungdom som en selvstyrt gruppe.
Blant dem er Thor Ivar Helgesen som søkte fordi han ville jobbe med formidling av informasjon rundt fornybar energi.
– Jeg ville jobbe med formidling av informasjon for å kunne bruke ferdighetene mine innenfor film, foto og grafikk til noe viktig. Jeg tror visuelt innhold appellerer til målgruppen, og gjør informasjonen mer lettfattelig og tiltalende for ungdom, forteller Helgesen til KOM24.
Han legger til at energi og klima er store temaer som det er vanskelig å forstå seg på. Derfor er det viktig at kvalitetssikret informasjon tilgjengeliggjøres for ungdom.
Lettfattelig budskap
Sommervikarene skal gjøre ledende forskning tilgjengelig for målgruppen.
Tomasgard forteller at de skal blant annet prøve å forstå både globale og lokale effekter ved klimakrisen, hva som har skapt den, hvordan den kan løses og hvordan den kan påvirke livene våre.
– Å formidle forsking til vanlige folk på en god måte er sentralt. Dette er et av de viktigste temaene i vår tid, og vi tenker her å formidle til framtidens beslutningstakere og studenter.
Sammen med andre sommervikarer skal Helgesen produsere tekstinnhold som de publiserer på egen nettside. Alt de lager blir kvalitetssikret av en fagperson før publisering.
– Vi har fokus på at innholdet skal være produsert av ungdom med lettfattelig språk, og bruker ordforklaringer for kompliserte begreper. Vi bruker også mye tid på å lage illustrasjoner til tekstene. Da bruker vi kreative og grafiske egenskaper til å kommunisere med målgruppen.
Fra forskerspråk til ungdomsspråk
Helgsen forteller at de også prøver å gjøre innholdet gøy med flittig bruk av illustrasjoner, animasjoner og videoer.
– Vi lager også videoinnhold som vi publiserer på vår YouTube-kanal. Vi har dyktige innholdsskapere i redaksjonen, og har kompetanse innenfor videoproduksjon og animasjon som vi bruker til å lage visuelt innhold, i tillegg til tekster.
Gjennom UngKlimas nettside publiserer de tekstinnholdet som produseres. I tillegg skal de publisere videoinnhold på YouTube og Facebook. Når de har muligheten skal de også delta på arrangementer og stå på stands hvor de formidler informasjon om energi og klima til ungdom.
– Redaksjonen består av ungdommer, noe jeg tror er viktig for å treffe målgruppen. Dette gjør at vi vet hva som fungerer når vi skal nå ut. Vi fungerer litt som en oversetter fra forskerspråk til ungdomsspråk.