– Jeg er redd for at Footprint kommer til å bli Sopra Sterias grønnvaskingsavdeling, sier Guy Kiddey.

Guy Kiddey valgte å forlate Footprint rett etter at sammenslåingen med Sopra Steria ble kjent

– Blir vanskelig å holde på de prinsippene som er viktige for Footprint.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag forrige uke ble det kjent at klimabyrået Footprint slår seg sammen med konsulentselskapet Sopra Steria, med en felles ambisjon om å bli ledende på bærekraftsrådgivning i Norge. Og i midten av juni sendte byrået ut en pressemelding om at de hadde ansatt fem nye rådgivere. Blant dem, seniorrådgiver Guy Kiddey.

Et par dager etter at jeg hadde bestemt meg for å signere kontrakten med Footprint, kom nyheten om sammenslåingen med Sopra Steria. Det ønsker jeg ikke å bli med på. Så derfor bestemte jeg meg for å forlate Footprint, sier Kiddey til KOM24.

– En retning jeg ikke ønsker

Nyheten om sammenslåingen fikk han over et tilrettelagt Teams-møte. Resten av de ansatte i Footprint var til stede i et fysisk informasjonsmøte

– Jeg har jobbet i flere store selskaper og opplever at det er nærmest umulig å gjøre endringer innenfra. Arbeidsvaner og metoder pleier å være satt, og dette er en retning jeg ikke ønsker å bli med på. Ikke enda en gang, forteller han.

Han synes det er mye bedre å komme inn utenfra som konsulent når et selskap er klar for store endringer.

Britiske Kiddey har tidligere vært skribent for The Economist og har hatt en konsulentstilling i tankesmien Civita. Han har bodd og jobbet i Norge siden april i fjor, og har jobbet som frilanser i Footprint i en åtte måneders periode og skulle etter planen begynne i en fast stilling som rådgiver i byrået i august.

– Jeg har fortsatt noen prosjekter å jobbe med, og planen er å gi Norge en stund til hvis det lar seg gjøre. Men jeg vil fortløpende vurdere alle muligheter, også i Europa.

En mulighet som forsvinner

Footprints rolle og størrelse var årsaken til at han ønsket seg til byrået i utgangspunktet.

– Footprint var tydelig spesialisert innen klima og politikk med spesialister, og jeg fikk forståelse for at det var et miljø hvor man personlig kunne bidra til å utvikle og implementere nye ting. Etter mine opplevelser en mulighet som altfor ofte forsvinner i de store virksomhetene, og dette er en stor grunn til at jeg ikke ønsker å være med på overgangen til Sopra Steria.

Byråleder i Footprint, Øyvind Vederhus forteller at Sopra Steria er hentet inn nettopp for å realisere ambisjonen om å bli landets ledende miljø innen klima- og bærekraftsrådgivning.

– Vi vil fortsette å tilby og utvikle våre tjenester innen strategi, posisjonering, kommunikasjon og politisk rådgivning, men sammen med Sopra Steria vil vi ha en helt annen slagkraft innen bærekraftsimplementering i store bedrifter offentlige strukturer. De enorme kravene som fremover vil stilles til næringslivet når det gjelder integrering av bærekraftsarbeid og kontroll på leverandørkjeder gjør at digitalisering blir avgjørende for omstillingstakten fremover.

Vederhus vektlegger at Sopra Steria er et av landets ledende rådgivningsmiljø innen digitalisering.

– Og det er et eventyrlig godt utgangspunkt for oss som har som misjon og utgangspunkt å bidra til raskere grønn omstilling.

Avviser grønnvaskingsavdeling

Men for Kiddey skurrer det at klimabyrået går sammen med en virksomhet som Sopra Steria.

– Footprint er spesialiserte og Sopra Steria er et teknologiselskap med et helt annet fokus. Jeg er redd for at Footprint kommer til å bli Sopra Sterias grønnvaskingsavdeling. Så vidt jeg kan se er bærekraft fortsatt bare en ettertanke innen Sopra Steria. De som tar bærekraft på alvor kjenner at bærekraft må være rettesnoren.

Han begrunner det blant annet med kundelisten deres.

– Sopra Steria har kunder som er store aktører innen olje- og gassbransjen. Da blir det vanskelig å holde på de prinsippene som er viktige for Footprint.

Vederhus garanterer at de ikke kommer til å være noen grønnvaskingsavdeling.

– Tvert imot skal vi bygge et stort og sterkt rådgivningsmiljø som skal bistå både eksisterende og nye kunder å lykkes med lønnsom og rask omstilling. I tillegg skal vi jobbe direkte med Sopra Steria sin interne bærekraftsavdeling for å bidra til at også selskapet selv blir en innovatør og pådriver innen bærekraft i egen drift. Det ser vi fram til og har stor tro på at vi vil lykkes med, sier han.

– Føles ikke riktig

Selv om Kiddey aldri rakk å begynne i klimabyrået, ønsker han Footprint og Sopra Steria lykke til på veien videre.

– Jeg ønsker ikke å henge ut noen, men for meg føltes ikke dette riktig, og derfor ønsker jeg ikke å bli med på sammenslåingen. Jeg ønsker alle lykke til videre, og kanskje blir dette kjempebra for begge parter.

Vederhus ønsker ham lykke til videre, og håper han fortsetter å utfordre selskaper og strukturer til å øke tempoet i den grønne omstillingen.

Sopra Steria er kjent med innholdet i saken, og markeds- og kommunikasjonsdirektør Kristin Blix-Elton, henviser til byråleder i Footprint, Øyvind Vederhus i denne saken.

Powered by Labrador CMS