KSI og Logan Paul i Oslo for å markedsføre Prime.

Slik har de skapt kaostilstander rundt sin merkevare

KSI og Logan Pauls markedsføringsstunt bygger på et gammelt fenomen.

Publisert

Fenomenet kalles knapphetsmarkedsføring, eller «scarcity marketing» på engelsk. Det går rett og slett ut på å produsere for lite av en vare eller tjeneste, slik at færre får tilgang.

Resultatet kan bli det som skjedde i Oslo i går. YouTube-stjernene Logan Paul og KSI (Olajide Williams Olatunji) skulle markedsføre sin energidrikk, «Prime». I den anledning har de reist verden rundt for å møte fans, og tirsdag ettermiddag sto de på scenen på Aker Brygge.

Én flaske «Prime» selges for rundt 100 kroner i Norge i dag. Flere butikker har meldt om stor interesse for drikken blant yngre. Tirsdag var flere tusen mennesker samlet for å se de to kjendisene, og køen for å få en smak var mange meter lang.

Logan Paul på scenen i Oslo.

Psykologien

Iben Bergstrøm er førstelektor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI. Hun er også influenser.

– Et grunnleggende psykologisk trekk hos mennesker handler om zero sum. Hvis folk tar fra «vannhullet», blir det mindre igjen til deg. En får følelsen av å gå glipp av noe, sier Bergstrøm til KOM24.

Dette er noe av grunnen til at reklame rettet mot barn er ulovlig i Norge. Yngre blir spesielt lett påvirket av denne formen for markedsføring, forteller hun.

– Det handler også om konformitet. Mennesker er opptatt av å følge de samme strømningene når det kommer til trender og hva som er populært. Barn i ungdomsskolealder er kanskje spesielt opptatt av det, sier Bergstrøm.

Det ble delt ut Prime under seansen på Aker Brygge.

Nekter for det

Ifølge BBC har Logan Paul og KSI selv nektet for at de produserer for lite energidrikk med vilje. De hevder at de har forsøkt å øke produksjonen, men at Prime er så populært at det ikke har hjulpet.

Matvarekjeden Aldi fikk inn et eksklusivt lass med drikke i desember. Butikkansatte måtte da jobbe for å roe ned kunder som kjempet om å få tak i flaskene.

– Det å kommunisere at det er knapphet på en vare, er en kompleks manøver. Virkemidlene som brukes er ofte en miks av influensermarkedsføring, i tillegg til at en må få kundene til å faktisk tro at det handler om knapphet, sier Bergstrøm.

Hun trekker fram klesmerket Supreme som et eksempel på andre som har benyttet seg av strategien.

– De kjører for eksempel design Co-labs med ulike brands som slippes i veldig begrenset opplag. Den som bruker produktet viser da at en er unik og trendy samtidig, siden de andre ikke kan få tak i det.

Køen for å smake energidrikk var lang.

5000 møtte opp

Markedsføringsbyrået Varejo håndterte alt under tirsdagens stunt på Aker Brygge.

– Samarbeidet ble til ved at vi tok kontakt for en stund siden med Conaxess Trade som er distributør av Prime i Norge. Kjemien stemte, og vi fikk oppdraget. Det har vært en kjempemorsom og hektisk prosess hvor alt måtte skje raskt. Det ble en kjempesuksess. Vi fikk til og med tilbakemelding fra duoen om at Norge var det beste landet så langt, sier rådgiver Camilla Gullestad Lunde til KOM24.

Varejo opplyser at rundt 5000 møtte opp totalt. De ønsker også å fortsette samarbeidet med YouTube-duoen.

– Det er ikke helt avklart. Nå i første omgang handler det om å bygge varemerke på det norske markedet. I tillegg til selve lanseringen, skal vi jobbe med sampling og retailaktiviteter. Men målet er selvsagt at det skal være et langsiktig samarbeid hvor vi skal jobbe med merkevarebygging over tid, og ikke bare via et stunt. 

Powered by Labrador CMS