Ønsker amerikanske seilere velkommen til Norge med kondomreklame
Det er ikke alle souvenirer du vil ta med deg hjem fra Norge.
Onsdag har det vært mye skriverier i norsk presse om det gigantiske hangarskipet USS «Gerald R. Ford» avlegger Norge et besøk, som det første amerikanske hangarskipet siden 1959.
Nærmere 5000 soldater er om bord og de er alt lovet å få flere dager i land.
Utelivsbransjen i Oslo gnir seg i nevene og venter på å håve inn amerikanske dollars. Men det er også grunn til å tro at unge kvinner og menn i Oslo ser fram til besøket.
Det spiller i alle fall det nye norske merket Geil som tilbyr produkter innen seksuell og intim velvære på i sin nye reklame.
Geil ønsker å sette fokus på kondombruk for unge voksne.
Etter å ha lagt bak oss et rekordår for klamydia- og gonorétilfeller i 2022 prøver Geil nå å få flere til å tenke over konsekvensene ved å ikke bruke kondom gjennom å bruke humor som virkemiddel.
Even Jystad er daglig leder og medgründer i selskapet. Han synes at oppmerksomheten rundt ankomsten av hangarskipet USS Gerald R. Ford bød på en mulighet det var vanskelig å takke nei til.
– Vi sitter på data som viser at unge nordmenn er alt for dårlige til å beskytte seg når de har sex, men vi tror at det gjøres for lite positivt for å oppfordre dem til å gjøre noe med det. Vi ønsker å bruke humor i stedet for pekefingeren når vi oppfordrer unge voksne til å bruke våre produkter for å beskytte seg, da ble ankomsten av verdens største krigsskip en mulighet vi ikke kunne la gå fra oss, forteller Jystad i en pressemelding.
Geil fikk PR-byrået Släger til å lage annonsen som selskapet har delt på sine sosiale kanaler og som de nå kjører betalt på SoMe.
De forteller at valget om å henvende seg til de besøkende soldatene ble tatt for å skape humor, og en inngang til å få målgruppen til å reflektere over egne vaner og fremtoning, uten å bruke skremsel.
Annonsen følger i sporet til 7/11 som i 2018 hadde en lignende kampanje der en vakker video med vakker musikk sa at Norge er kjent for vakre fjorder, midnatssolen og klamydia.
Den kampanjen fikk oppmerksomhet over hele verden og blant annet tok den kjente komikeren John Oliver for seg reklamen i sitt kjente talkshow.