Norsk nettbutikk lokker med salg av brukte truser og undertøy i ny kampanje
Lover luktgaranti og full anonymitet til kjøpere: – Noen mener at dette var alt for grovt og at vi gikk alt for hardt ut, og vi vet at det er fin balanse mellom det å skjønne at dette er en tilgjort kampanje og at noen tror på det.
Ifølge nettsiden til den norske nettbutikken MyMuse, er «VIP PANTIES» en «one-stop shop» for brukte truser.
«Endelig har vi et tilbud for menn - brukte truser fra angrende kunder. Hver dag får vi inn truser som er brukt, og inntil nå har vi kastet disse produktene. Hvert år kastes over 20 000 tonn klær i Norge og dette er et stort problem. I tillegg så er disse trusene av høy kvalitet og fortjener en ny sjanse fra noen som vil sette pris på de.», heter det i beskrivelsen på nettsiden.
MyMuse lover at alle trusene er brukt av kvinner som jobber deltid som modeller - og at dette gjelder single kvinner. Videre loves det også at trusene er brukt i minst to sammenhengende dager, og at kjøperne kan velge mellom ulike størrelser og materialer.
Det loves luktgaranti av trusene som visstnok kvalitetsjekkes og garanterer at de er nybrukt og brukt i minst tre dager. Ingen av produktene ligger mer enn tolv timer på lager, og kjøperen loves full anonymitet.
– Vi valgte å gå hardt ut for å få nok oppmerksomhet rundt et så viktig budskap, sier markedssjef i MyMuse Sofie Jacobsen Standal, til KOM24.
Drøy kommunikasjon
Kampanjen til den norske nettbutikken begynte etter en NRK-artikkel som tok opp problematikken rundt Finn.no-søket «Hjelp til jul».
– Sårbare kvinner som sliter økonomisk utnyttes, seksuelt trakasseres og tilbys sex som betaling. Vi synes denne tematikken fortjente enda mer oppmerksomhet enn kun denne artikkelen.
Standal sier selskapet ønsker å rette fokus på et samfunnsproblem.
– Dette er en viktig sak vi ønsket å gjøre mer ut av. Når kvinner ber om hjelp skal de ikke bli møtt av meldinger eller kommentarer som blant annet spør om brukt undertøy som betaling. Og for oss i MyMuse som støtter kvinner og feminisme synes vi det var på sin plass å være såpass drøy i kommunikasjonen.
Fokuset med kampanjen har vært holdning, og ikke salg. Klikker man videre på «Kjøp nå»-boksen, kommer du rett til landingssiden som heter «Vi må ta en prat om #bruktetruser». Ikke alle har forstått at kampanjen ikke er ekte.
– Noen har nok fått seg en overraskelse når de har klikket seg videre. Enten har folk blitt skuffet, eller så har det nok vært en lettelse å innse at dette ikke er en reell kampanje. Men vi har fått en blandet respons. Noen synes det er helt forkastelig, andre tror vi har blitt hacket og noen melder oss at de eller døtrene aldri kommer til å handle hos oss.
Men MyMuse har også fått gode tilbakemeldinger fra folk som har forstått budskapet.
– Noen kommenterer at dette er årets beste kampanje, og at det er et ekstremt viktig budskap og en lur vinkling for å nå frem. I tillegg har vi også en del influensere som både deler og støtter kampanjen. Blant dem er sexolog Iselin Guttormsen, som har delt dette på sin Instagram-story.
– Må tørre å ha meninger
Markedssjefen forteller at trafikken det siste døgnet har triplet seg, sett opp mot normal trafikk.
Hun og selskapet er innforstått med at denne kampanjen kan gjøre noe med omdømmet deres.
– Det er definitivt en risiko å ta, men med den plattformen vi har, må vi tørre å ha meninger. Vi håper at vi får tilgivelse når folk ser hele budskapet og forstår hvorfor vi har valgt å fremme denne saken.
MyMuse er et selskap som selger undertøy – men riktignok nytt undertøy. Kampanjen er utviklet inhouse og ble lansert tirsdag.
– Senere i dag skal vi avsløre og forklare grundigere hvorfor vi har kommet med denne kampanjen. Nå har vi provosert i et lite døgn – så senere velger vi å ha en «reveal», i de samme kanalene vi kjørte kampanjen.
«VIP PANTIES» ble kjørt på nettsiden, i nyhetsbrev og MyMuse sine sosiale medier kanaler.
– Noen mener at dette var alt for grovt og at vi gikk alt for hardt ut, og vi vet at det er fin balanse mellom det å skjønne at dette er en tilgjort kampanje og at noen tror på det. Og selv om ikke alle har sett sammenhengen eller tatt poenget, så har vi vekket mange følelser – og det tenker vi er bra for noe så viktig som ikke burde skje.