Derfor støtter Valen-Utvik Mads Hansens «nevemagnet-kalender»
Hansens «nevemagnet-kalender» har samlet inn over to millioner kroner – oppfordrer bedrifter til å bidra: – I stedet for å gi bort merch og halvgode matkurver, kunne man heller vurdert å støtte de som virkelig trenger det.
1. desember kunne mange åpne den første luken i årets julekalender, og i år som i fjor, har influenser, programleder og VGTV-profil Mads Hansen laget en annerledes kalender. Bak hver luke i julekalenderen skjuler det seg en «nevemagnet-video» på Hansens Instagram-konto, men i år er kalenderen mer enn bare «dra-til-tryner».
Hansen har i tillegg opprettet en spleis for å samle inn penger til «Rett Fram Opplevelser», og deres arbeid med å arrangere jul for familier som ikke har råd.
En av spleisens sponsorer er Valen utvik AS, som har støttet med 20 000 kroner.
– Vi lever av å selge timene våre, og jobben vår går ut på å hjelpe virksomheter med sosiale medier – ikke akkurat samfunnskritisk innsats. Da tenker jeg det er viktig at vi støtter de som gjør en virkelig viktig jobb, som betyr masse for samfunnet vi alle lever i. Det skulle bare mangle at vi bidrar på en innsamling som dette, og det er i grunn mange flere viktige samfunnsroller som burde fått støtte og hjelp fra oss andre som har mer støttefunksjoner i samfunnet, sier Astrid Valen-Utvik til KOM24.
– Det er ikke vanskelig å sette seg inn i at ekstra mange familier har det tøft for tiden, og da antakelig ikke gleder seg så mye til jul som vi kan gjøre, legger hun til.
– Rykker i dugnadsfoten
Rett Fram Opplevelser er en frivillig organisasjon som i løpet av desember blant annet inviterer til 22 julefeiringer i egne lokaler.
Valen-Utvik forteller at selskapet pleier å støtte saker gjennom hele året.
Som så mange andre sponsorer, oppdaget hun spleisen gjennom Instagram.
– Jeg så storyen til Mads Hansen på Instagram, med nevemagnet-kalenderen, og leste mer om innsamlingen han startet der. Fantastisk at en innsamling som dette, som opprinnelig startet med et mål på 100 000 kr, måtte oppjustere målet flere ganger fordi pengene strømmet på.
Oppjustert sum igjen
Hansen første mål begynte som nevnt på 100 000 kroner, men passerte målet etter bare noen timer. Deretter ble det oppjustert til en halv million kroner, én million kroner, og siden to millioner kroner.
Det målet er nådd, og det er fortsatt 16 dager igjen av spleisen.
– Nå er målet oppjustert til 2,5 millioner kroner, sier Mads Hansen til KOM24.
Da han opprettet spleisen synes han det var vanskelig å vite hva slags sum han skulle legge seg på.
– Man vil jo ikke være storforlangende – det er tross alt mange som sliter og har det mye tøffere økonomisk nå. Derfor var det vrient å vite hva jeg kunne forvente og forlange.
– Helt tyst fra den kanten
I forbindelse med skattelistene på onsdag, oppfordret Hansen flere influensere som tjente flere millioner kroner i 2021 til å bidra.
– Det har vært helt tyst fra den kanten, kan du si. Der er det ingen som har tatt kontakt.
Men han vil ikke at folk skal føle seg tvunget til å støtte.
– Jeg har ikke noe mål om å sette folk i en umulig situasjon – hvor folk føler at de er tvunget til å gi ved å nevne enkeltpersoner. Jeg vet ingenting om hvilke formål de eventuelt allerede har støttet eller støtter.
Men han har en oppfordring til norske bedrifter.
– I stedet for å gi bort minnepinner, annen merch og halvgode matkurver i år, kunne man heller vurdert å støtte de som virkelig trenger det.
– Skulle bare mangle
Valen-Utvik AS hadde allerede støttet Nesodden Ressurskafé, som skulle gi vanskeligstilte på Nesodden en bedre jul.
– Derfor hoppet vi ikke på Mads Hansens initiativ med en gang, men så leste vi mer om hva det ble samlet inn penger til og hvor mange familier som kunne få en litt bedre jul via dette initiativet.
Og derfra var en kjapp avgjørelse om å støtte spleisen «En fin jul for alle».
I likhet med Hansen oppfordrer hun flere til å melde seg på.
– Selv om målet er nådd håper jeg pengene fortsetter å strømme inn. Det å donere noen kroner er jo virkelig den enkle delen av jobben som gjøres - all ære til gjengen i Rett Fram Opplevelser som gjør den virkelig fantastiske innsatsen her. Jeg vil gjerne oppfordre flere av mine bransjekollegaer til å være med og bidra her, så kanskje vi når 2,5 millioner kroner før jul?, avslutter hun.