Kampanjen «Metro Meditation» er koplet opp mot en sanntidsstyrt algoritme, der det er satt opp en rekke triggerord knyttet til stress, angst og irritasjon. Når bruken av disse ordene øker i googlesøk, vil kampanjen spilles hyppigere på Clear Channels flater på T-banestasjoner.

Ny utendørskampanje for å redusere stress og angst

Kampanjen er koplet opp mot en sanntidsstyrt algoritme: – Denne teknologien gir oss en unik mulighet til å være relevante og til å treffe befolkningens modus og behov, sier Dennis Højland Nyegaard.

Publisert

Gallups årlige «Global Emotions»-rapport viser at befolkningen er mer stresset og bekymret enn noen gang tidligere. Ifølge rapporten er 42 prosent av oss bekymret, 41 prosent føler seg stresset, 31 prosent har psykiske lidelser og 28 prosent føler seg nedstemt.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser de samme tendensene. Bare siden 2021, er det flere nordmenn som forteller at de er misfornøyde med sin psykiske helse og færre som sier de er fornøyde med den.

Derfor skal det vises mindfulness-øvelser på Clear Channels flater i hele januar på alle T-banestasjoner i Skandinavia.

Dette kommer fram i en pressemelding fra Clear Channel.

Bruker sanntidsstyrt algoritme

Country Manager i Clear Channel Norge, Dennis Højland Nyegaard, forteller at de er opptatt av å ta sitt samfunnsansvar.

Country Manager Dennis Højland Nyegaard, i Clear Channel.

– Gjennom Clear Channels eksklusive plattform på T-banene i Oslo, Stockholm og København, når vi daglig ut til millioner av skandinaver der de beveger seg i hverdagen. Vi vet at våre skjermer har høy oppmerksomhet, og med det følger et stort ansvar. Gjennom vår plattform har vi mulighet til å gjøre en forskjell og bidra positivt til folks trivsel og livskvalitet.

I hele januar vil kampanjen vises på Sporveiens skjermer i Oslo. Højland Nyegaard forteller at kampanjen er koplet opp mot en sanntidsstyrt algoritme, der det er satt opp en rekke triggerord knyttet til stress, angst og irritasjon. Når bruken av disse ordene øker i googlesøk, vil kampanjen spilles hyppigere.

– Denne teknologien gir oss en unik mulighet til å være relevante og til å treffe befolkningens modus og behov. Dette er selvsagt basert på offentlig tilgjengelige data, og i tråd med GDPR, påpeker Højland.

Mindfulness-januar

Kampanjen «Metro Meditation» skal tilgjengeliggjøre mindfulness i stressende omgivelser.

«Ta en liten pause».

Forskning viser at enkle pusteøvelser kan motvirke de negative prosessene i kroppen. Kampanjen består av øvelser som er utviklet i samarbeid med danske Jacob Piet, psykolog og ph.d. i mindfulness fra Aarhus Universitet. Han forteller at nyere forskning viser at systematisk trening i mindfulness, er blant de mest effektive metoder for å forbedre mental sunnhet og trivsel.

– Dermed kan trening i mindfulness minske symptomer på angst, stress og depresjon. Kort sagt, det kan forbedre evnen til å håndtere hverdagens stress og bekymring, sier Piet.

Studier har vist at mindfulness-trening kan skape strukturelle og funksjonelle forandringer i hjernen.

– Gjennom forebyggende trening for hjernen, kan du øke den bevisste tilstedeværelsen i hverdagen og du kan oppleve god effekt på kort tid. I tillegg er det en enkel teknikk som du kan praktisere hvor som helst. For eksempel mens du sitter på T-banen til og fra jobb.

Kampanjen vises i hele januar på Clear Channels digitale og statiske skjermer på T-banestasjonene i Skandinavia.


Powered by Labrador CMS