
Fem norske jobber kjemper om gull i New York
Shortlist i ADC Awards og One Show er ute.
I fjor stakk OlssønBarbieri av med et gull under den prestisjetunge ADC Awards, som har blitt avholdt i New York siden 1920.
Nå er shortlist ute for årets prisutdeling og OlssønBarbieri har sikret seg tre jobber på shortlist.

Byrået består av tre personer og ble startet opp i 2005.
De kaller seg spesialister på identitet og pakning innen mat og drikke og jobber for både norske og internasjonale kunder.
– Vi er veldig stolte
To av årets shortlist er i klassen pakningsdesign, som er samme de stakk av med gull i ifjor. Den ene jobben er for norske Tessas Eplegård og den andre er for Likeweiß Chardonnay. I klassen magasincover er de nominert for sin jobb for TYPEONE.

– Vi er veldig stolte over å bli nominert med tre prosjekter i ADC i år. Det er utrolig motiverende for oss som et team. Av erfaring ser vi at en anerkjennelse i ADC hjelper godt når vi ønsker å jobbe med internasjonale oppdragsgivere, og i år håper vi også på å jobbe mer med identitet og pakning for norske kunder også, skriver Henrik Olssøn i en e-post til KOM24.
Han skriver og at i år var kreativ leder i OB, Erika Barbieri, president i juryen for pakningsdesign i ADC.
– Nå er vi skikkelig spente på det endelige resultatet som blir sluppet i mai.
Knowit Experience er også nominert for deres. En jobb de har gjort for seg selv.
Det er finalister fra 40 land med i konkurransen og byrået med flest jobber på shortlist er Klick Health Toronto, med hele 39 jobber. Hakk i hel følger FCB New York med sine 36 jobber på shortlist.
Eneste norske bidrag
Disse byråene har og hanket inn en rekke nominasjoner i One Show, med henholdsvis 49 og 85 jobber på shortlist. FCB har blant annet 53 jobber for Spotify. Et annet byrå med mange jobber på shortlist i disse to konkurransene er Apple Cupertino med tilsammen 62 jobber, der 22 av dem er for AirPods Pro 2 Hearing Health og tolv jobber for “Introducing “Immersive Video on Apple Vision Pro.
Det er 1,659 bidrag fra 49 land som kjemper om å vinne, og i denne konkurransen skal også ANTI kjempe.
De er nominert som eneste norske bidrag for deres jobb for Sørenga Utvikling, Kulturhavna – An identity shaped by people.
Kulturhavna er et levende byrom som alltid endres og formes av innbyggerne selv. Sammen med Ålesund kommune utviklet ANTI en visuell identitet som speiler akkurat det: et sted der kultur, mennesker og ideer møtes og setter sitt preg, hver eneste dag.
– Målet her var at vi ville lage et system som kunne leve sammen med byen – og vokse med den. At One Show har shortlistet dette prosjektet, handler ikke bare om estetikk, men om å anerkjenne en ny måte å jobbe med byutvikling og visuell identitet på, sier kreativ leder i ANTI Mats Ottdal, i en e-post fra byrået.
Verktøy for ekte deltakelse
I sentrum for prosjektet står bokstaven K, bygget som et modulært grid som fylles med håndtegnede ikoner – hvert av ikonene representerer ulike aktiviteter og bidrag fra innbyggerne. Dette endte med at vi utviklet 1,9 millioner mulige kombinasjoner av ikonene. Hver person som deltar og bidrar med forslag, får sin eget unike K, sin egen logo.
– For ANTI har det vært viktig å vise at design kan være et verktøy for ekte deltakelse – og at det finnes en plass for slike prosjekter i det internasjonale toppsjiktet av kreativt arbeid er utrolig gøy!, sier Kristin Grimstad som har vært rådgiver på prosjektet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no