Meta går til ny sak mot Datatilsynet
Tapte i retten i høst, prøver på nytt i 2024.
Meta mener at Datatilsynets forbud mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram er ugyldig. Derfor har selskapet igjen saksøkt Datatilsynet.
Det melder Datatilsynet på egne nettsider.
I høst møttes partene i retten etter at Datatilsynet først hadde nedlagt et tidsavgrenset forbud mot praksisen med adferdsbasert markedsføring i Norge.
Datatilsynet ila og Meta dagbøter på en million kroner om dagen i tre måneder.
Meta gikk til sak, men tapte på alle punkter i Oslo tingrett.
Den gangen ba Meta om en såkalt midlertidig forføyning mot Datatilsynets vedtak.
Tingretten kom frem til at ikke var sannsynliggjort at Datatilsynets vedtak er ugyldig og at Meta hadde tilstrekkelig grunn til å be om forføyning.
Parallelt med rettssakene har Meta fremsatt flere klager på Datatilsynets vedtak til Kommunal- og distriktsdepartementet og Personvernnemnda.
Saken kommer trolig for retten i løpet av 2024.