Hotelldirektør beskylder Adressa for klikkhoreri
– Det skaper store ringvirkninger når ting blir tatt helt ut av sammenheng.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Headingen blir lest av gjestene våre, der 98 prosent ikke har abonnement på Adressa, NRK ringer meg og vil ha et intervju med meg og ha meg i studio for å snakke om det og det skaper ringvirkninger som er tatt helt ut av sammenheng.
Det sier Mikael Forselius, direktør ved Hotell Britannia i Trondheim.
– Løfter ting helt ut av sammenheng
Det ærverdige luksushotellet har blitt pusset opp for milliardsummer de siste årene og nylig har MN24 og senere Adressa omtalt regnskapstallene til hotellet. Tallene viser 110 millioner kroner i minus de siste to årene og Forselius er forbannet over vinklingen som desken har valgt på saken. I et innlegg på egen Facebook-side kaller han det hele for klikkhoreri.
– Desken løfter ting helt ut av sammenheng. Det var et fint intervju og journalisten skriver en fin sak og så sitter desken og bare plukker ut ting, sier Forselius til KOM24. I den omtalte Facebook-posten kaller han og saken for flott, men skriver at artikkelen er angrepet av klikk-horeri.
Han peker på at i intervjuet sier han at de skal ha 50 prosent utenlandske gjester innen ti år for å være på 5-stjerners nivå, ellers må de vurdere å bli et 4-stjerners hotell.
– Men i headingen står det at vi har blodrøde tall og nå vurderer å bli et 4-stjerners hotell. Det er ikke et tema en gang, sier han.
Forselius sier at saken har skapt mye støy blant både personal og gjester på hotellet.
– Saken ligger bak betalingsmur og 98 prosent av våre gjester har ikke abonnement på Adressa, det deles rått og det statementet er ikke helt heldig for oss, sier han.
Blir skeptisk til journalister
Han legger ikke skjul på at det gjør han skeptisk til å snakke med journalister.
– Det setter en demper på hvordan vi ønsker å være. Når jeg har intervjuer tenker jeg to ganger gjennom det jeg sier så det ikke kan løftes fram, sier han og mener det da ikke blir like bra og åpent som det kunne ha blitt. Han mener problemet er at avisen skal selge pluss-saker.
– Da blir det dårligere journalistisk, mener han.
KOM24 har snakket med ansvarlig redaktør for MN24 og leder i økonomiredaksjonen i Adressa, Atle Bersvendsen, han sier de ikke er enige i påstandene om klikkhoreri fra deres side.
– Tittelen og sitatene er rene fakta fra regnskapet eller direkte sitat fra Forselius, sier han til KOM24.
Han sier at hotelldirektøren fikk gå gjennom sine sitat og de vesentlige fakta i saken før publisering. De har heller ikke hørt noe i ettertid.
– Tatt utgangspunkt i fakta
Bersvendsen forklarer at når en journalist lager en sak er det er dialog med desken om hva man bør vinkle på.
– I det her tilfellet ble det hentet titler fra det som er regnskapet og sitater fra Forselius. Så vi mener vi har tatt utgangspunkt i fakta. Så er det mulig han mener noe blir negativt eller på noen måter vinklet feil, men vi hentet sitat og titler fra regnskapstall og sitat. Da blir det brukt videre i frontingen, forteller han.
Han legger ikke skjul på at det hender folk reagerer på enkelte saker som oppleves som negativ, kritisk eller lite heldig.
– Vi tilstreber at vi gjør alt riktig og vinkler på det som er journalistisk interessant. Vi vet at noen reagerer på det, det er en naturlig del av hverdagen vår. Det viktigste er å lage vinklinger og titler som er journalistisk interessante og som vi kan stå inne for faktamessig og det intervjuobjektet sier, sier han.
– Og det kan dere i denne saken?
– Ja.