Kitchen bytter ideer for øl: Advokat mener de bryter alkoholloven
– Problematisk, sier advokat. – Internt arrangement, svarer Kitchen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det er mest for å gjøre noe litt gøy på en ny måte, forteller kreativ leder i Kitchen Kjetil Nybø, til KOM24.
Tirsdag rigger de plass for studenter fra Westerdals hvor et heldig team stikker av med praksisplass i Apotekergata 12 i Oslo.
– Hvert år har vi studenter fra Westerdals her, men gjennom pandemien har det ikke latt seg gjennomføre. Det er første gang vi gjør det på denne måten, delvis også for å spare tid.
Det kan fort gå en halvtime og opp mot timen for enkelte presentasjoner, derfor kom de opp med dette nye konseptet, som også gjør det mulig å kåre et vinnerteam på slutten av kvelden.
– Vi må begrense det noe slik at vi ikke ender med å sitte til langt over midnatt, og derfor har vi satt en maksgrense på antall ideer. Hvert team får muligheten til å pitche inn tre ideer, og for hver idé får de en øl.
– Loven er klar
Det at Kitchen gir en øl for hver idé hvor vinneren til slutt ender opp med praksisplass, regnes som en konkurranse.
– I dette tilfellet er det bare ett svar, og det er at dette ikke er lov, sier Vebjørn Søndersrød til KOM24.
Han er partner og advokatfullmektig i Ræder og leder for fagområdet IPR, markedsføringsrett og personvern.
– Dette beskrives som en premie eller gevinst, og da er det forbudt å gi bort alkohol. Ordlyden i loven dekker både ferdighetskonkurranser og konkurranser der utfallet beror på tilfeldigheter.
Søndersrød er tydelig på at arrangementet Kitchen har invitert til, der de bytter en øl mot en idé fra studenter fra Westerdal, ikke er innenfor det som er lovlig.
– Det er ikke noe å lure på. Loven er helt klar når det gjelder dette. Det har vært tolket få unntak fordi Justisdepartementet selv måtte vurdere om de hadde lov til å gjennomføre vinlotteri. Da kom de fram til at dette er lov fordi dette skjer i en lukket krets og det er begrenset hvem som kan være med.
– Problematisk
Kitchen har lagt ut en Instagram post der de informerer om at tre ideer gir tre øl.
– Det er i strid med Alkoholloven § 8-6, og da er det problematisk å gi bort øl.
Ifølge Lovdata § 8–6. i alkoholloven heter det:
«Det er forbudt å auksjonere bort eller bruke alkoholholdig drikk som gevinst eller premie, og å la dette skje.
Forbudet er likevel ikke til hinder for bruk av alkoholholdig drikk som gevinst eller premie i privat sammenheng.»
– Skulle man ha dekning for denne praksisen måtte det vært et privat arrangement som er avgrenset til en lukket gruppe. Men her går det fram at det gjelder studenter ved Westerdals. Det er ikke en privat sammenheng fordi det er åpent for en større mengde mennesker.
Se hvordan tilsynsmyndighetene Helsedirektoratet tyder loven her.
Presser grenser
– Vi gjør dette som et internt arrangement for vår bransje og våre fremtidige medarbeidere. Vi tenker ikke på dette som en markedsføringsaktivitet, sier kreativ leder Nybø.
Som forteller at det ser ut som det blir åtte til ti teams i deres lokaler tirsdag.
– Det betyr maks 20 personer som er invitert.
Han forstår at det kan virke som et åpent arrangement ut ifra Instagram-posten.
– Jeg kan skjønne at det ser sånn ut, men dette er ikke et stort arrangement og gjelder kun disse få elevene.
Søndersrød synes Nybø svarer godt, og åpner for at arrangementet kan regnes «privat».
– Dersom de bare har invitert 20 personer, og ikke hele Westerdals siste trinn, så kan det ikke utelukkes at det kan regnes som et «privat arrangement», og hvor alkohol som premie i tilfellet er tillatt, men sikkert er det ikke. Hva gjelder instagramposten så er denne å regne som markedsføring i rettslig forstand, selv om Kitchen selv ikke mener den skal oppfattes slik, sier Søndersrød.
Og legger til:
– God markedsføring betyr ofte å presse grenser og ta en riktig mengde risiko. Dette kan det se ut som om Kitchen har lyktes med her.