Gammel kulturjournalist blir kommunikasjonsrådgiver i Kulturrådet
– En perfekt kombinasjon, sier hovedpersonen selv.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– De som tror at overgangen fra journalistikk til kommunikasjon er smertefri og veldig enkel, tar rett og slett feil. Min erfaring tilsier at det er mye en journalist ikke kan om kommunikasjon. Men samtidig kan jeg jo også si at det er mye en kommunikasjonsrådgiver ikke kan om journalistikk…
Det sier Sigmund Haugedal til KOM24.
Savner ikke nyhetsjaget
Han har 16 års erfaring som journalist bak seg, både i Aftenposten og NRK, men har de siste årene jobbet som kommunikasjonsrådgiver i NAV.
I årene i NRK jobbet han mest som forsideredigerer og reporter. I Aftenposten jobbet han aller mest som magasinjournalist, både i aktualitetsmagasinet Aftenposten Innsikt, kulturmagasinet Aftenposten K, og A-magasinet, hvor han skrev mest om kultur.
Han kaller årene som kommunikasjonsrådgiver for veldig givende og lærerike Etter fire år som kommunikasjonsrådgiver savner han ikke lenger nyhetsjaget.
– Men det jeg savner er de mange menneskemøtene man har som featurejournalist, samt høre og formidle deres historier, enten det dreier seg om skuespillere, artister eller helt vanlige mennesker, sier han.
Han mener det er mange likhetstrekk mellom de to yrkene.
Dette er forskjellen mellom yrkene
– Begge ønsker å fortelle en historie, formulere klare budskap som folk forstår og begge ønsker å påvirke – eller inspirere - publikum på en slags måte. Den største forskjellen på de to yrkene er vel tilnærmingen til arbeidet. Som kommunikasjonsrådgiver er det viktig å klare kommunisere ut våre egne formål, prioriteringer og beslutninger, mens en journalist er mer opptatt av andre enn seg selv og egen virksomhet, peker han på.
I NAV har han jobbet som kommunikasjonsrådgiver både på sentralt og regionalt nivå. Han sier han har lært utrolig mye i jobben.
– NAV har et av Norges beste – og største – kommunikasjonsmiljøer, vil jeg påstå, og jeg har fått være med på mye. Ikke minst har de siste par årene vært utfordrende med både EØS-saken og ikke minst koronapandemien. Selv om pandemien og de konsekvensene den har ført med seg på blant annet arbeidsmarkedet har vært krevende for mange, har den også vært veldig lærerik å jobbe med for en kommunikasjonsrådgiver. Her har vi fått testet oss!, sier han.
Men etter fire år i NAV er det nok. Nå har han skiftet beite til Kulturrådet. 1. september begynte han i ny jobb.
– Perfekt kombinasjon
– Ettersom jeg tidligere har jobbet mye med kulturfeltet som journalist, og jeg nå har fått noen år på baken som kommunikasjonsrådgiver, følte jeg at jobben med å kombinere kultur og kommunikasjon som kommunikasjonsrådgiver i Kulturrådet var en perfekt kombinasjon, sier han.
Han mener det blir spesielt spennende å følge og være med på gjenoppbyggingen av kulturlivet etter at det nå har hatt svært vanskelige kår i halvannet år.
I den nye jobben skal han jobbe en del ut mot media; både som pressevakt og med innsalg, men også med publisering av innhold i egne kanaler rettet mot deres målgrupper.
– Jeg ønsker å bidra til at både media, kulturutøvere og sektor får økt sin kjennskap og kunnskap om Kulturrådet og dets rolle og funksjon i samfunnet, sier han.