Innsikt:
Avslørt: Dette er innholdet som får minst rekkevidde på Facebook
Les denne saken for å få tips til å unngå at siden din får et dårlig rykte hos teknologigiganten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Facebook har fått mye kritikk for hemmelighold om hvordan algoritmene fungerer. Torsdag lanserte de Content Distribution Guidelines, en portal som gir mer detaljert informasjon om hvordan forskjellige typer innhold behandles av algoritmene.
Tre kategorier med regler
Mye av informasjonen i Content Distribution Guidelines er kjent fra før gjennom pressemeldinger og ulike policy-dokumenter. Det nye nå er at all informasjonen samles på ett sted, men forklaringer og eksempler på hva hver enkelt regel betyr i praksis.
Det har tidligere vært mye fokus på hva slags innhold som fjernes fra Facebook. Nå åpner de opp om hva slags innhold som får redusert rekkevidde. Innholdet er ikke ulovlig å dele, men det vises til færre mennesker.
Facebook har delt inn reglene i tre kategorier:
Direkte tilbakemeldinger fra brukerne: Her er en rekke varianter av klikkfisking, spam og annet spekulativt innhold som har til hensikt å lure eller forlede brukere.
Insentiver til å dele innhold av høy kvalitet: Her er blant annet falske nyheter, piratkopiering av andre innhold, lenker til useriøse domener og nyhetssaker fra useriøse nettsider.
Skape en trygg plattform: Innhold som bryter eller er på grensen til å bryte plattformens innholdsregler, innhold fra brukere eller sider som gjentatte ganger har brutt reglene og innhold fra brukere som opererer med flere kontoer.
Under hver kategori er det en liste med innholdstyper som vil få redusert spredning eller fjernes helt. Klikker du på innholdstypen, så får du opp en forklaring på hvorfor innholdet begrenses og eksempler på hva kategorien inneholder.
Engasjementfisking
Under flere av kategoriene er det eksempler som kan berøre normal bruk av Facebook, og som sideadministratorer derfor bør vær oppmerksomme på. Nyhetsartikler uten signatur eller informasjon om redaksjonsmedlemmer er et eksempel på innhold som begrenses. Det er derfor viktig at både nettaviser og andre som produserer nyhetssaker påser at dette er på plass på nettsiden det lenkes til.
Et annet eksempel er nettsider med stort «click gap». Det vil si nettsider som får en uforholdsmessig stor del av trafikken sin fra Facebook, sammenlignet med trafikk fra andre deler av internett.
Engasjementfisking er noe mange norske Facebook-sider driver med. «Klikk Like for den blå kjolen og Hjerte for den røde kjolen», er en konkurranseform som mange sider benytter seg av. Det regnes som dårlig innhold av Facebook, og vil gi siden din et dårlig rykte.
Kommentarer som ikke inneholder ord er heller ikke populært hos Facebook, så ikke post rene emoji- kommentarer.
Facebook kommer til å oppdatere Content Distribution Guidelines med flere regler i tiden som kommer, så den siden bør alle Facebook-administratorer merke seg.