Nucleus leverer ny «Nøtteknekker»-film for Aker Solutions
– Normalt ville vi brukt seks måneder på et slikt prosjekt, men her har vi brukt fem uker – midt under en pandemi.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er 15 år siden Aker-konsernet skapte stor oppmerksomhet med deres «Nøtteknekker»-film. I dag er det premiere på en versjon nummer to, som går under navnet #PowerTheChange, opplyses det om i en pressemelding.
Gjennom konseptet #PowerTheChange skal leverandørselskapet Aker Solutions posisjonere seg som «en akselerator for en mer bærekraftig energiproduksjon», står det i meldingen.
- Se den nye filmen nederst i saken
Forberedt på reaksjoner
Filmen spiller videre på budskapet fra filmen utgitt i 2005.
– I dag står vi overfor en av de største utfordringene noensinne; klimaendring. Vi vet at olje og gass vil være viktig i mange år fremover, men samtidig må det skje en dreining i energimiksen. Vi har kompetansen, kunnskapen og ikke minst teknologien for å kunne få energiproduksjon med lavere eller ingen utslipp. Vi må tørre å diskutere og jobbe sammen for å finne løsninger. Med denne filmen ønsker vi å vise at gjennom samarbeid og stå-på-vilje skal vi jobbe målrettet for at vår bransje skal utvikles for fremtiden, sier Anja Johansen, Vice President Marketing i Aker Solutions.
Bak konseptet #PowerTheChange står kommunikasjonsbyrået Nucleus som også har utviklet og er ansvarlig for hele kampanjen. Både Og ved produsent Alexander Balchen og regissør Andres Heger- Bratterud står for idé, manus, regi og produksjon av filmen.
Fokuset i den nye filmen ligger på hvordan samfunnet må gå sammen, dele kunnskap og ikke gi opp i møte med barrierer om vi skal nå målet om bærekraftig energiproduksjon.
Johansen er klar for de mulige reaksjonene som vil komme, med tanke på at Aker Solutions - som er en del av leverandørindustrien til olje- og gassbransjen kommer med et bærekraftsbudskap.
– Det er en debatt vi ønsker velkommen og gjerne vil ta, sier hun.
Slampoesi og internasjonalt miljø
I filmen følger vi et team som jobber sammen digitalt og på tvers av landegrenser for å finne løsningen på en tilsynelatende uoverkommelig utfordring. Teamet befinner seg i ulike deler av verden, fra snøfylte, nordiske landskap til solfylte storbyer, beskrives det i meldingen.
– Aker Solutions er til stede i over 20 land og filmen skal representere hele selskapet og deres globale måte å jobbe på. Samtidig ønsket vi å nå ut til en ny og yngre generasjon, som er heldigital, global og opptatt av klimautfordringer, velferd og industri, men som kanskje ikke kjenner leverandørindustrien så godt, sier seniorrådgiver og kundeansvarlig Atle Hommersand i Nucleus.
I filmen har de benyttet seg av slampoesi og et internasjonalt samarbeid og miljø som ramme for historien og konseptet.
I meldingen opplyses det om at filmen ble til på fem uker og scener blitt spilt inn på Stord, i Alta, Oslo og i Sør-Afrika.
– Normalt ville vi brukt seks måneder på et slikt prosjekt, men her har vi brukt fem uker – midt under en pandemi. Det har utfordret oss til å tenke kreativt rundt prosess, og blant annet ført til at vi har jobbet parallelt gjennom hele produksjonen, med klipping og innspilling samtidig, sier produsent Balchen i Både Og.