Ruth er den eneste som jobber med kommunikasjon for 4000 ansatte
Det siste halvannet året har stillingen til Ruth blitt styrt fra Malaysia. Nå har de endelig fått på plass en kommunikasjonsressurs i Norge.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(STAVANGER): – Dette er en stilling som har stått tom i Stavanger i halvanna år. Vi har hatt ei samme stilling som sluttet for en del måneder siden som jobbet fra Malaysia. Men det er i Norge EMM er størst, så jeg tror vi er glad vi har fått en kommunikasjonsressurs i Norge.
Det sier Ruth Siri Espedal Lycke som er ansatt som senior communications manager EMM (Elektrifisering, modifikasjon og vedlikehold) i Aker Solutions.
Ville prøve noe nytt
Der blir hun den eneste som jobber med kommunikasjon for de over 4000 ansatte i segmentet, der de fleste jobber i Stavanger, Bergen og Trondheim.
I tillegg har segmentet folk i Storbritannia, Brunei, Brasil og Canada.
Lycke er opprinnelig journalist men har de siste elleve årene jobbet med kommunikasjon i Sparebank 1 SR-Bank i Stavanger.
Men nå var det på tide å prøve noe nytt og da var det oljesektoren som lokket henne vekk fra finans.
– Når du bor i Stavanger så kjenner du på hvor viktig omstillingen er, at vi får til omstillingen bort fra olje og gass og over til mer energi på alle områder. Da synes jeg Aker Solutions har en veldig appell til meg for de har satt seg tydelige og tøffe mål på det som kommer når det gjelder omstilling, sier hun.
Lycke sier at man trenger pådrivere og inspiratorer og hun tror at der har kommunikasjon en viktig rolle.
– Det handler om internt, kulturbygging, det å få folk til å føle seg som en del av prosjektet, sier hun.
Hun vil ta med seg erfaringene sine fra tiden da hun jobbet i SR Bank og var tett på bærekraftsmiljøet der og var leder for en bærekraftsfestival som de hadde internt for sine ansatte for å skape engasjement for teamet og få folk til å bli nysgjerrige.
Åpen og ærlig
– Det håper jeg å ta med meg inn i Aker Solutions, det å skape nysgjerrighet og entusiasme for den omstillingen de skal gjennom, sier hun.
Olje og gassbransjen er under stort press fra miljøorganisasjoner og beskyldninger om grønnvasking kommer med ujevne mellomrom.
Lycke sier at det er viktig å være åpen og ærlig i kommunikasjonen om hva man driver med og ikke drive med såkalt window dressing.
– Det vi sier vi gjør må vi og gjøre. For bransjen vi er en del av handler det om å bygge tillit til at vi gjør det rette og klarer å omstille oss. Da må vi være ærlige på det vi gjør, sier hun.