Kvartetten Curve.no, bestående av Daniel Martinsen, Alex
Andreessen, Sivert Ridderseth og Henrik Park, ønsker å sette ny fart i markedsføringsbransjen
med deres nye konsept.
Det mest oppsiktsvekkende med det nye
markedsføringsbyrået er nok prismodellen de har valgt.
– Vi har laget faste priser på alle tjenester. Andre byråer
tar alle mulige faktorer «into account», mens vi har samme pris for alle, sier Alex Andreessen,
som er ansvarlig for SoMe og webdesign, til KOM24.
På spørsmål om ikke andre byråer forhandler fram priser basert
på omfang og arbeidsmengde, svarer utvikler i teamet, Daniel Martinsen:
– I andre byråer er tilbudet ofte tilpasset hvor mye kunden
kan betale og hvor mye cash de kan pushe ut av bedriften, og ikke nødvendigvis
hva de bruker tid på.
I tillegg til fastpris har de innført et par prinsipp mest kjent fra forbrukerverden: fornøydgaranti og gratis prøveperiode.
– Med andre byråer har vi sett at flere kunder har hatt uheldige opplevelser, derfor har vi utviklet en fornøydgaranti. Det kan være vanskelig å velge rett byrå uten å svi bort noen sure penger, derfor har vi gratis prøveperiode, sier annonse- og LinkedIn-ansvarlig, Sivert Ridderseth.
Effektivisering
Gjengen har valgt å spesialisere seg på noen få områder
innen markedsføring, både på bakgrunn av hva de har erfaring med, men òg for å effektivisere
prosessene sine.
Dette inkluderer Facebook-, Instagram-, Google- og
LinkedIn-annonsering, organisk vekst i sosiale medier, webdesign og SEO.
Et annet grep de tar for å effektivisere prosessene sine er
å bruke AI. Det finnes mange plattformer der ute allerede som man kan bruke,
men Curve.no tar det ett steg lenger.
– Det mest spennende er at vi utvikler egne AI-verktøy. Hvis
du har et behov så finner du sjeldent noe som passer akkurat for deg, så da
setter vi oss ned og utvikler våre egne systemer, sier Martinsen.
Ung, men erfaren
Selv om folket i Curve.no er relativt unge, med en
gjennomsnittsalder på 20 år, så har de erfaring med over 130 bedrifter
som de har jobbet med. I tillegg har alle også eid egne byråer.
Selv om noen kanskje vil se på alderen deres og avfeie dem,
føler de at deres tidligere erfaringer snakker for seg selv.
– Det viktigste er å gjøre en god jobb. I stedet for å sitte
i et møte og prøve å overtale folk om at vi er flinke selv om vi er unge, kan
vi heller vise en case fra tidligere, sier Ridderseth.
Det er også fordeler med å være ung i en såpass dynamisk
bransje som markedsføring, mener de.
– Som yngre har vi god erfaring med sosiale medier. Jeg har sikkert
brukt et par tusen timer på Instagram og Snapchat, og har god peiling på hva
som funker og hva som ikke funker, sier Andreessen.
– Det er mange som synes det er positivt at vi er et ungt
team, legger Martinsen til.
Gjengen har nå brukt den siste
tiden på å skape litt blest rundt lanseringen på LinkedIn, og har én kommentar
til resten av bransjen før det smeller.
– Pass opp, det kommer til å bli
varmt!