Click to add kicker
Arrangerte gratis mediekurs for frivillige: – Jeg synes det er utrolig raust av et PR-byrå
Apriil PR ser på dette som en måte å bidra til samfunnet på.
I juni arrangerte Apriil PR i Oslo et gratis kurs i mediehåndtering for frivillige organisasjoner. Dette er et av flere pro bono-kurs Apriil holder i året.
– Jeg tror de fleste som jobber med PR og kommunikasjon er engasjerte i viktige saker. Å arrangere disse gratiskursene er en enkel måte for oss i Apriil å bidra til samfunnet med vår kompetanse, sier seniorrådgiver i Apriil PR, Hilde Tunge, til KOM24.
Elleve stykker fra forskjellige frivillige organisasjoner møtte opp i Apriils lokaler for å lære hvordan de kan håndtere journalister og media – og hvordan få budskapet deres på trykk.
– Vi ønsker å hjelpe organisasjoner med å få oppmerksomheten de fortjener for sine viktige saker. Siden de fleste verken har tid eller budsjetter til å delta på kurs, så vil vi gi dem muligheten til å være med her.
Ukjent verden
Noen av deltakerne KOM24 har snakket med bekrefter det Tunge sier, og uttrykker at de er takknemlige for muligheten til å delta på kurset.
– Vi som frivillig organisasjon har ikke penger til å sende folk på kurs, sier gründer av Ingeborg-nettverket, Eli Heyerdahl Eide.
– Jeg synes det er utrolig raust av et PR-byrå å gjøre sånt. Det gir oss et lite innblikk i redaksjoner og PR-byrå, som er en ukjent verden for mange av oss, sier kommunikasjonssjef i Ingeniører uten grenser (IUG), Heidi Bergfald.
Kommunikasjon utad er selvfølgelig viktig for frivillige organisasjoner som ønsker å videreføre deres historier til verden. Hvis ingen vet hvem de er eller hva de holder på med, så blir det selvsagt vanskelig å hente inn penger.
Da kommer et kurs i mediehåndtering godt med.
– Her var det veldig konkrete tips for hvordan få kontakt med journalister, tenke klokt, tenke på leseren og få det ut, sier Bergfald.
– Det er mye bevisstgjøring rundt det å spisse budskapet og få rett mottaker. Rett og slett gjøre seg selv interessant, legger Eide til.
Møter folk i samme båt
I tillegg til det rent faglige setter også deltakerne stor pris på å kunne møte andre som sitter i samme båt som de. Mange kommunikasjonsarbeidere sitter ofte alene.
– Erfaringsutveksling er veldig verdifullt. Det er mange i mindre organisasjoner som sitter på egen hånd og er litt «potet», sier Bergfald.
– Det er nyttig å møte andre som har de samme utfordringene med å få til synlighet som oss, sier Eide.
På spørsmål om de føler seg bedre utrustet for å møte media, svarer de:
– Det er utrolig hva man får lært på en halvannen time. Jeg har fått noen knagger og blitt inspirert, kommer det fra Bergfald.
– Jeg har fått noen tips som gjør at jeg gjør mindre feil neste gang, og vil kanskje være litt mer bevisst på å faktisk fremme en nyhetssak. Om jeg ikke har lært sånn sinnssykt mye så har jeg fått noe innblikk og blitt inspirert, som kanskje er det viktigste, sier Eide.