(F.v.) Eli Heyerdahl Eide, Heidi Bergfald og Hilde Tunge.
(F.v.) Eli Heyerdahl Eide, Heidi Bergfald og Hilde Tunge.

Click to add kic­ker

Arrangerte gratis mediekurs for frivillige: – Jeg synes det er utrolig raust av et PR-byrå

Apriil PR ser på dette som en måte å bidra til samfunnet på.

Publisert

I juni ar­ran­ger­te Apriil PR i Oslo et gra­tis kurs i me­die­hånd­te­ring for fri­vil­li­ge or­ga­ni­sa­sjo­ner. Det­te er et av fle­re pro bono-kurs Apriil hol­der i året.

– Jeg tror de fleste som jobber med PR og kommunikasjon er engasjerte i viktige saker. Å arrangere disse gratiskursene er en enkel måte for oss i Apriil å bidra til samfunnet med vår kompetanse, sier se­ni­or­råd­gi­ver i Apriil PR, Hil­de Tun­ge, til KOM24.

Elleve styk­ker fra for­skjel­li­ge fri­vil­li­ge or­ga­ni­sa­sjo­ner møt­te opp i Apriils lo­ka­ler for å lære hvor­dan de kan hånd­te­re jour­na­lis­ter og me­dia – og hvor­dan få bud­ska­pet de­res på trykk.

– Vi ønsker å hjelpe organisasjoner med å få oppmerksomheten de fortjener for sine viktige saker. Si­den de fles­te ver­ken har tid el­ler budsjetter til å del­ta på kurs, så vil vi gi dem mu­lig­he­ten til å være med her.

Ukjent verden

Noen av del­ta­ker­ne KOM24 har snak­ket med be­kref­ter det Tun­ge sier, og ut­tryk­ker at de er takk­nem­li­ge for mu­lig­he­ten til å del­ta på kur­set.

– Vi som frivillig organisasjon har ikke pen­ger til å sen­de folk på kurs, sier grün­der av In­ge­borg-nett­ver­ket, Eli Hey­er­dahl Eide.

– Jeg sy­nes det er utro­lig raust av et PR-byrå å gjø­re sånt. Det gir oss et lite inn­blikk i re­dak­sjo­ner og PR-byrå, som er en ukjent ver­den for man­ge av oss, sier kom­mu­ni­ka­sjons­sjef i In­gen­iø­rer uten gren­ser (IUG), Hei­di Berg­fald.

Kom­mu­ni­ka­sjon utad er selv­føl­ge­lig vik­tig for fri­vil­li­ge or­ga­ni­sa­sjo­ner som øns­ker å vi­de­re­fø­re de­res his­to­ri­er til ver­den. Hvis in­gen vet hvem de er el­ler hva de hol­der på med, så blir det selv­sagt van­ske­lig å hen­te inn pen­ger.

Da kom­mer et kurs i me­die­hånd­te­ring godt med.

– Her var det vel­dig kon­kre­te tips for hvor­dan få kon­takt med jour­na­lis­ter, ten­ke klokt, ten­ke på le­se­ren og få det ut, sier Berg­fald.

– Det er mye be­visst­gjø­ring rundt det å spis­se bud­ska­pet og få rett mot­ta­ker. Rett og slett gjø­re seg selv in­ter­es­sant, leg­ger Eide til.

Møter folk i samme båt

I til­legg til det rent fag­li­ge set­ter også del­ta­ker­ne stor pris på å kun­ne møte and­re som sit­ter i sam­me båt som de. Man­ge kom­mu­ni­ka­sjons­ar­bei­de­re sit­ter ofte ale­ne.

– Er­fa­rings­ut­veks­ling er vel­dig ver­di­fullt. Det er man­ge i mindre organisasjoner som sit­ter på egen hånd og er litt «po­tet», sier Berg­fald.

– Det er nyttig å møte andre som har de samme utfordringene med å få til synlighet som oss, sier Eide.

På spørs­mål om de fø­ler seg bed­re ut­rus­tet for å møte me­dia, sva­rer de:

– Det er utro­lig hva man får lært på en halv­an­nen time. Jeg har fått noen knag­ger og blitt in­spi­rert, kom­mer det fra Berg­fald.

– Jeg har fått noen tips som gjør at jeg gjør mi­ndre feil nes­te gang, og vil kan­skje være litt mer be­visst på å fak­tisk frem­me en ny­hets­sak. Om jeg ikke har lært sånn sinns­sykt mye så har jeg fått noe inn­blikk og blitt in­spi­rert, som kan­skje er det vik­tig­ste, sier Eide.

Powered by Labrador CMS