Synlighet etablerer seg i Stockholm: – Vi ønsker å styrke oss som nordisk aktør
Byrået åpner nå sitt andre kontor i nabolandet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Byrået Synlighet trapper opp satsingen i Sverige og åpner kontor i Stockholm, opplyser byrået om i en pressemelding.
Med etableringen i Stockholm, har Synlighet nå to avdelinger i Sverige. Det første svenske kontoret startet opp i Malmø i 2018. Avdelingen har i dag et team på 5 ansatte, som betjener et 40-talls kunder.
- Vi ønsker å styrke oss som nordisk aktør, og det er derfor naturlig å se til Stockholm, sier Arnulf Røkke, CEO i Synlighet og fortsetter:
– Vi er godt til stede i det svenske markedet allerede, og vi gleder oss til å ta dette videre i businessmetropolen Stockholm. Timingen synes god. Covid 19 har for mange nettbaserte forretningsmodeller gitt en betydelig vekstimpuls. Vi ser nye kjøpesterke grupper som for alvor har tatt steget ut på nett. Dessuten tyder alt på at norske og svenske bedrifter også i fortsettelsen oppfatter at de har mye ugjort i markedet på den andre siden av riksgrensen, sier Røkke.
Les også: Arnulf ansetter ni nye: – Vi kunne ha ansatt flere
Vil bidra til mer over riksgrensen
Nettopp det å bistå aktører som ønsker vekst i nabolandet, er en av driverne bak etableringen.
- For en fremgangsrik bedrift er det nærliggende å lene seg på den markedsinnsikten og den strategien man har utviklet, også når det er snakk om å gå til nabolandet, hvor likhetene er mer iøynefallende enn forskjellene fra de hjemlige forhold. Vi forstår hverandre og har en god del felles referanser, men som premiss for markedsføring er forskjellene mellom det svenske og norske markedet store og viktige. Norske og svenske bedrifter som skal etablere seg i nabolandet må forstå konkurransen dit de kommer. Dette må ligge til grunn for taktiske valg, sier Alexander Öqvist, som fremover skal lede Synlighets satsing i Stockholm.
Öqvist kommer til Synlighet fra stillingen som Nordic SEO Lead & Web Manager i Danske Bank og har over 10 års erfaring med SEO, SEM og digital markedsføring fra byrå og inhouse, på begge sider av riksgrensen.
Country Manager i Synlighet Sverige, Daniel Wiklund støtter opp om det. Med over 10 års erfaring fra Norge, sist ved det tidligere Teliaselskapet Chess sitt hovedkontor i Bergen, har han erfart forskjellene ved mange anledninger.
- De språklige forskjellene spiller så klart en viktig rolle. Dette gjelder åpenbart for søkeordannonsering og SEO-arbeid, men også for tone-of-voice, gitt ønsket om å knytte tette bånd til målgruppen. Videre ser vi ulikheter i bruk av de digitale plattformene blant ulike målgrupper mellom Norge og Sverige. Det digitale landskapet er på mange måter like nyansert som det fysiske landskapet. Her kreves det lokal kompetanse og fornemmelse av kulturelle nyanser for å få rett retning og gjennomslag, sier Wiklund.
– Toppklasse
- Det finnes mange gode spesialistbyråer i Stockholm med dyktige konsulenter som er spesialiserte innen en kanal eller et område. Derimot, om du ønsker et byrå som jobber datadrevent og kan levere resultater gjennom konseptutvikling, kreativer og optimalisering i flere kanaler og markeder, har jeg opplevd at det er vanskeligere å finne, sier Öqvist om byrålandskapet i Stockholm.
Han forteller videre i meldingen at han ser «virkelig frem til å bygge opp et team som skal levere digital markedsføring i toppklasse fra Stockholm».
– Å få skape noe nytt og samtidig ha Synlighet sitt tankesett og tjenestetilbud i ryggen gir en sterk drivkraft. Synlighet tilbyr en tjenestekomposisjon og et leveransekonsept som jeg tror svensk næringsliv vil ha mer av, avslutter Öqvist.
Öqvist tiltrer stillingen per 1. mars.