
Inntektene har stupt – men nok et superår for Alexander Reklamebyrå
Pengemaskinen merker de tøffe tidene i bransjen.
Fra 2021 til 2023 forsvant hele 30 millioner kroner av Alexander Reklamebyrås inntekter. I fjor klarte byrået å hente inn igjen noe av fallet da de klarte å øke inntektene fra 55,3 til 58,1 millioner kroner.
Men byråinntekten viste ikke noen forbedring fra året før.
Det viser regnskapstallene for Alexander Reklamebyrå, som har Kiwi som sin største kunde, som nå er offentlige.
Som i 2023 stoppet byråinntekten på 27,5 millioner kroner. I seg selv et imponerende tall, men likevel ned med neste fem millioner kroner fra året før og 12,5 millioner kroner svakere enn i 2021.
Driftsresultatet gikk likevel littegranne opp og stoppet på 14,4 millioner kroner i fjor.
Alexander Reklamebyrå har svært få kunder og har vært en ren pengemaskin de siste årene og har fra 2020 til 2024 et samlet årsresultat på 80,4 millioner kroner i pluss.
Det ble ikke tatt utbytte i fjor, men de to årene før det ble det tatt ut et utbytte på 27 millioner kroner.
I fjor ble byrået kjøpt opp av Oceans, som overtok 51,14 prosent av aksjene. Oceans-topp Jan Christian Fosseidbråthen kjøpte opp 18,86 prosent av aksjene. De resterende 30 prosentene er det daglig leder Marius Alexander Wold som sitter på. Han er sønn av grunnlegger Terje Wold, som har pensjonert seg.
KOM24 har ikke lyktes med å få en kommentar fra Wold før publisering av saken.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no