Bryter ut fra Cretalux – startet eget byrå
– Vi ser en spennende trend i at mindre byråer har banet vei for de små, men kompetente miljøene, sier Ina Bråthen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I snart åtte år har Ina Bråthen, Alexandra Kloster og Reidar Oksavik kjent hverandre. Nylig brøt de ut av designstudioet Cretalux på Rodeløkka i Oslo.
– Det føles helt føltes riktig, og tiden var inne, sier Ina Bråthen til KOM24.
Hun og Kloster var med fra oppstarten til Cretalux, som ble grunnlagt av Line Støtvig og Bjørn Rybakken i 2015. Sammen med produksjonsleder Oksavik har de to senior-designerne nå gjort drømmen til virkelighet og startet for seg selv. Det nye designbyrået har fått navnet KeepOslo.
– I KeepOslo skal vi sørge for sterke og unike bedrifts -og pakningsidentiteter for kundene. Navnet Keep kommer fra det å bevare og forvalte, noe du ønsker å ta vare på. Et «keep» betyr også et hjem, og det er slik vi vil være – et godt sted både for kundene våre og for oss selv. I tillegg er det mye fint å spille på med ordet «Keep», som for eksempel «Keep in touch», eller «Keep smiling».
Perfekt med trio
Etter flere år som kolleger har de lært hverandre å kjenne godt, og følger at tre hoder er akkurat passe i oppstarten.
– En trio er helt perfekt. Er man uenig går vi for hva flertallet ønsker. Vi tre har jobbet i team lenge og vi kjenner hverandre svært godt, samtidig som jeg tror vi alle kjenner på at vi utfyller hverandre både når det gjelder kompetanse og sosialt. Vi trives i hverandres selskap og det føles godt at vi tre skal bygge opp KeepOslo sammen.
Det var ingen pågående konflikter som gjorde at trioen brøt med Cretalux.
– Vi ser en spennende trend i at mindre byråer har banet vei for de små, men kompetente miljøene. Det har vært gøy å se at Høien, som i sin tid var utbrytere fra Designhouse, har gjort det svært godt.
– Også ser vi fram til å kunne bestemme alt selv. Det å være et lite byrå gir oss større frihet til å velge ulike type prosjekter og gjøre ting akkurat som vi vil. Vi tror det er en stor styrke å være et lite spesialistbyrå hvor vi kan følge hvert prosjekt tettere og være mye mer involvert hele i prosessen.
Egenartet identitet
Bråthen og Kloster er designere, mens Oksavik er trykk og emballasjespesialist.
– Det høres kanskje lett ut, men visuell identitet handler i stor grad om å skape en design som folk umiddelbart kjenner igjen og husker, uten at produktnavn eller merkevare nødvendigvis er synlig. Og det er langt mer utfordrende enn det høres ut. Men samtidig veldig spennende å jobbe med.
KeepOslo har en produktkategori de trives godt i og har lang erfaring med.
– Vi har alle jobbet mye med produkter innen mat og drikke. Men vi ønsker også å utforske og spisse oss mot andre områder som for eksempel restaurantbransjen og festivaler. Uavhengig av kategori, handler det om å skape en egenartet visuell identitet.
Lader opp til høsten
Med oppstart av nytt byrå for kort tid siden, har trioen «sommerstengt» byrået.
– Det tror vi er smart. Det er viktig å lade opp og hvile, men det er klart vi er tilgjengelige om potensielle kunder vil slå av en prat.
Da de bestemte seg for å bryte ut, ønsket de å gjøre det så ryddig som mulig.
– Det var viktig for oss å ha en transparent prosess med tidligere arbeidsgiver, så vi har snakket om det. Dette var heller ikke en tanke som har strukket seg over lang tid, det gikk veldig fort fra tidspunktet vi endelig bestemte oss, til det ble kjent at vi ville gå en ny vei.
Det finnes ingen kundeklausul for KeepOslo med hensyn til Cretalux.
– Vi har ikke tatt med oss noen av deres kunder over til oss. Der står kunden helt fritt til å velge selv. Nå lader vi opp, og håper det blir en spennende og travel høst i vente.
Saken har tidligere vært omtalt av Kampanje og Kreativt Forum.