Horde med nytt markedsføringsstunt
Ansetter marketing manager og varsler flere pengejakter.
Horde sitt elleville markedsføringsstunt fikk enorm spredning i mediene i fjor høst.
Da gjemte Alf Gunnar Andersen og kollegaene over en million kroner i skogen. Pengene ble funnet i i Tokke kommune i Telemark etter fem intense døgn.
Jakten på gjeldfriheten lever videre, og denne gangen gir de bort en nedbetalt, splitter ny bil til en verdi av 700 000 kroner.
Alt livestreames
Andersen ønsker naturligvis å overraske mottakeren så mye som mulig. Sammen med kollegaene Jan Tore Kristoffersen og Marcus Hiiri, setter han seg i bilen mens teamet på kontoret trekker vinneren.
– Vi vil ikke vite hvem vinneren er, og vil utelukkende kjøre på instruksjoner fra kontoret. Om vi skal til Kirkenes eller til Fana, det vet vi ikke.
I likhet med sist gang, vil alt bli livestreamet.
– Forhåpentligvis blir det bra innhold. Vinneren er også uvitende om seieren inntil vi eventuelt ruller opp på tunet deres, sier Andersen.
– Da er det bare å håpe at vinneren er hjemme?
– Ja, det kan bli en utfordring. Dessuten er jeg usikker på hvordan vi selv kommer oss hjem. Så dette kan bli ganske morsomt, ler han.
Gjemmer mer penger
Når bilen deles ut 1. februar, er kampanjen på langt nær avsluttet.
– Først var det penger i skogen, nå er det en bil. Hva blir det neste?
– Vi har planer om å fortsette med sprell, og neste gang vil det gjemmes mer penger – da skal hele Norge ut på skattejakt igjen, sier Andersen.
I tillegg deler han å ha nylig ansatt Helene Henriksen som Marketing Manager for å styrke kampanjen.
– Vi synes stunts er gøy og snakker mer til merkevaren vår, men det krever mer av oss. Å få inn Helene, som er dyktig til å gjennomføre prosesser og flink med sosiale medier, har vært veldig smart, sier han og fortsetter:
– Og hun har bare vært her i noen dager nå, men jeg føler allerede at dette er en god match.
Utfordrende å holde budsjett
Henriksen kommer fra rollen som eCommerce Marketing Manager i Tennis, en ledende butikk i Norge for sneakers og streetwear. Med dette utgjør markedsteamet i Horde nå fire ansatte.
Hun deler at hovedoppgavene hennes blir å samle markedsteamet og lede det med forankring i Horde sine grunnverdier og profil.
– Det mest utfordrende blir vel å holde «gutta krutt» i tøylene, og markedsbudsjettet innenfor rimelige grenser. Det blir fort dyrt å dele ut en bil månedlig, sier hun og ler.
Horde gjennomfører «sprell» for å øke synligheten blant nordmenn og samtidig unngå å «kaste bort» penger på Facebook og Google. Sist ble Horde Norges mest nedlastede app.
– Selv om det krever mer arbeid enn tradisjonelle annonser, ser vi at det genererer mye oppmerksomhet. Vi mener denne markedsføringsstrategien passer godt til vår merkevare og reflekterer i større grad våre kjerneverdier. Vi har det veldig morsomt på jobb, avslutter Andersen.