– Det er et lite miljø, både på kunde og byråsiden. Du vet aldri når og i hvilken rolle du treffer folk igjen, så jobb for flest mulig hyggelige gjensyn.

Sommerpraten:

– Ingen norske merkevarer hadde mot til å heve stemmen sin mot rasisme

Byrålederen stiller spørsmål, og gir deg navnet på låta som passer best til solnedganger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker lykkes i bransjen.

Vi har hatt en hyggelig prat med byråleder i KOOGCO, Alf Gunnar Nilsen.

– Hva gjør du i sommer?

– Vi begynner ferien med en dobbeltfeiring av mine foreldres gullbryllup og min fars 75-års dag. Faren min er fra Svolvær og hele familien skal samles der for å minnes og skape nye minner. Etter det går turen tilbake til Oslo hvor huset skal males, platting bygges og utelivet og sommeren (forhåpentligvis) nytes.

– Hvilken låt gir deg mest sommerfølelse?

– Godt spørsmål! Det er jo så mange å ta av og svaret varierer fra år til år. En passende låt til solnedganger, er «Love me in whatever way» av James Blake. Jeg hørte Blake live på Sonar-festivalen i Barcelona i 2016 og fikk frysninger. Mulig frysningene skyldtes den kalde ølen som plutselig regnet ned fra en ellers skyfri hangar, men jeg velger å gi live-prestasjonen æren for det. Ellers blir det alltid litt bedre stemning med Paolo Nutinis «New shoes».

– Hvordan oppsummerer du 2021 i kommunikasjonsbransjen så langt?

– Vi er på vei tilbake, men til en ny hverdag hvor borgere uttrykker sine meninger gjennom å snu utviklingen i enkeltaksjer, med bredere kunnskap om bruken av digitale tjenester og nye handlevaner. Samtidig etterspørres større åpenhet og ærlighet i all kommunikasjon, med krav til ansvarlighet og etterrettelighet. Jeg tror at erkjennelsen av alt dette gir oss muligheten til å gjenoppfinne oss selv, som bransje. Vi må forvalte påvirkningskraften vår på en bedre og mer ansvarlig måte, for å skape det samfunnet vi har lyst til å være en del av. For det er også vårt ansvar å legge press på og utfordre våre oppdragsgivere til å utvide perspektivet på hva som er relevante problemer og løsninger. Å tørre å ta et standpunkt koster, men gevinsten er stor – også i kroner og øre.

– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?

– Jeg syns Christian Steen har gått foran som et godt eksempel og nettopp turt å ansvarliggjøre annonsørene som betaler lønnen vår. Han erfarte at ingen norske merkevarer hadde mot til å heve stemmen sin mot rasisme, og det påfølgende innlegget hans er derfor viktig på flere måter. Hvis ingen tør å utfordre og stille spørsmål ved hvilke verdier det er verdt å stå opp for, skjer det lite.

– Hva er årets flause til nå?

– At ANTI forsøkte å ta æren for butikkstuntet på Grünerløkka, Behold Oslo, rangerer i hvert fall høyt oppe på den listen.

– Hva er den største tabben du har gjort på jobb?

– Å ikke fullt ut forstå konsekvensene av bestemmelsene i en aksjonæravtale, før det var noe for sent.

– Hva er ditt beste råd til en som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Utnytt de mulighetene du får. Det er et lite miljø, både på kunde og byråsiden. Du vet aldri når og i hvilken rolle du treffer folk igjen, så jobb for flest mulig hyggelige gjensyn.

Powered by Labrador CMS