Uten penger eller PR-byrå i ryggen prøvde Ina og organisasjonen hun leder å vinne kampen om rusreformen
– Vi skjønte at det var umulig å være i forsvarsposisjon
Denne artikkelen er over to år gammel.
Snart skal Stortinget behandle den svært omtalte rusreformen. Etter at helseminister Bent Høie la fram forslaget har kampen om sannheten foregått. Og det har vært en hard kamp for å få opposisjon og folket med seg i kampen og det har ikke alltid vært brukt like reine virkemidler.
Blant de som kastet seg inn i kampen var Foreningen Tryggere Ruspolitikk som har kjempet for å få reformen vedtatt i Stortinget.
– Straff skader
Derfor satte de i gang en kampanje med svært begrensede midler. De startet med et budsjett på 30 000 kroner og ikke noe PR-byrå i ryggen.
Kampanjen, som har inneholdt alt fra annonser i tradisjonelle og sosiale medier og plakater i bybildet, til kunstutstilling, VR- effekter og kronikker, viser sterke historier basert på virkelige hendelser.
– Det vi måtte vise var at straff skader, sier Ina Roll Spinnangr er styreleder i Foreningen Tryggere Ruspolitikk, til rundt 600 deltakere på Kommunikasjonsdagene, som blir arrangert av Kommunikasjonsforeningen.
– I stedet for å kalle det fakta måtte vi treffe følelsene, den beste måten å gjøre det på er å fortelle historier. Vi skjønte og at det var umulig å være i forsvarsposisjon. Derfor skulle vi ikke forsvare en reform, men å gå til angrep, sier hun
Målgruppen for kampanje var de mellom 40-60 og som gjerne har barn og vil holde barna unna rus. Var de Ap-velgere var det og et pluss. Kampanjen ble ti på rekordkort tid, med et budsjett på bare 30 000 kroner. Så hvordan får en det til?
Fordelen deres var at i sentralstyret til organisasjonen satt Isak Gundrosen som eier Alkemist design, de har stått for det grafiske. De har og hentet inn fotograf og regissør for å få gode bilder og lage film.
Brukte mye nakenhet
Målet var å presentere sanne og ubehagelige historier, uten at det virker triggende og opplever respekt for de som har opplevd dette.
– Vi valgte å kjøre bildene i sort/hvitt for det var mer dempet. Vi måtte og fortelle det på andre måter. I stedet for å vise en overdose, viste vi en person med hodet under vann, forteller hun.
De brukt og mye nakenhet, for å symbolisere sårbarhet i møte med systemet.
Kampanjen ble kjørt i en rekke ulike kanaler.
– Vi hadde en nettside, det var fysiske plakater i syv norske byer. Men hovedpotten av penger gikk til SoMe, det ble laget en film som gikk påi norske småbyer, annonser og debattinnlegg. I tillegg var vi så heldige at vi fikk redaksjonell omtale, forteller hun.
Tobakksprinsen Johan H. Andresen jr. hadde engasjert seg i spørsmålet i sosiale medier og Spinnangr bestemte seg for å ta kontakt med han. Det var en viktig suksessfaktor.
– Jeg spurte om han hadde sjanse til å hjelpe oss. Så da han sa ja til å bidra litt steg budsjettet veldig fort. Vi fikk og støtte fra privat givere og organisasjoner og da ble budsjettet på en halv million kroner, forteller hun.
Andresen foreslo og å lage en fotoutstilling av bildene som var tatt til kampanjen og la inntektene derfra gå til kampanjen.
– Vi tapte første runde
Men hva ble utfallet av kampanjen? Som kjent gikk Arbeiderpartiet mot forslaget og kommer til å stemme imot på Stortinget, men undersøkelser viser at de har fått et flertall i befolkningen.
Tallene deres viser at rundt en halv million nordmenn har sett kampanjen i sosiale medier, omtrent like mange har sett de digitale avisanonnsene. 70 000 fikk med seg filmen på kino og på TikTok og YouTube har de fått tilsammen nærmere 140 000 visninger.
– Vi tapte første runde, men historien er ikke ferdigskrevet. Vi kommer ikke til å gi oss, sier hun.