Ballinciaga spiller konsert. Bildet er fra 2022.

Kan ha brutt reklameforbudet: Risikerer å måtte betale over 2,4 millioner

Musikkgruppen Ballinciaga må kanskje ut med en stor sum etter markedsføringen av drikken deres, «Kald».

Publisert

Det skriver VG.

Helsedirektoratet mener Ballinciagas markedsføring av alkoholdrikken «Kald» er i strid med reklameforbudet i alkoholloven.

Musikkgruppen, som består av Thomas Alexander Strandskogen, Mikkel Brunvatne Henriksen og Victor Karlsen Klæbo, risikerer å få en bot på 2 480 560 kroner.

– Nå må Ballinciaga fjerne, endre og rette opp i alle de grove feilene de har gjort. Dette er noe av det groveste vi har sett, og vi kan ikke unngå å ta grep, sier divisjonsdirektør Linda Granlund til VG.

De mulig bruddene på loven gjelder markedsføringen deres av alkoholdrikken på sosiale medier som YouTube, Instagram og TikTok.

Helsedirektoratet mener også at gruppen har reklamert for drikken på arrangementer.

Ballinciaga har etter deres vurdering brutt forbudet på alle punktene i loven. Dette innebærer forbudet mot å reklamere for alkoholholdig drikk, forbudet mot å reklamere for varer med samme merke eller kjennetegn som alkoholholdig drikk og forbudet mot å la alkoholholdig drikk inngå i markedsføring av andre varer eller tjenester

VG har ikke fått noen kommentar fra gruppen, men de uttalte til TV 2 i januar at de har tatt til seg kritikken og sluttet med promotering av alkohol.

VG skriver at Ballinciaga har frem til 4. mars til å uttale seg før vedtaket om boten fattes.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS