Dette var Kristoffer Thoners kunder i McKinsey
SMK slapp deler av kundelisten i helgen.
Det har stormet rundt regjeringen til statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) i lengre tid og det blåste enda mer opp da han hentet Kristoffer Thoner fra McKinsey for å erstatte Tale Jordbakken som sin statssekretær.
Årsaken til det er at det har vært hemmelighold rundt hvem som var Thoners kunder mens han var i McKinsey.
Lenge sa statsministeren at det var et valg han respekterte.
– Jeg forholder meg til at han har en konfidensialitetserklæring fra sin tidligere arbeidsgiver. Slik er det i noen bransjer. Jeg er tilhenger av åpenhet alle de steder man kan praktisere det. Men så har jeg forståelse for at det er behov for konfidensialitet noen steder, sa statsminister Jonas Gahr Støre til VG i forrige uke.
Thoner kommer fra konsulentselskapet McKinsey og flere medier skrev i forrige uke om at kundelistene hans er hemmelige og Støre sa da at det er opp til integriteten til Thoner å passe på når det kommer en habilitetskonflikt.
Lørdag gikk McKinsey med på å offentliggjøre hvilke norske kunder Thoner har jobbet opp mot de siste tre årene.
– Vi er glade for at McKinsey har fritatt Kristoffer fra taushetsplikten om de norske kundene han har jobbet opp mot de siste tre årene. Vi har ønsket fra start å være åpne om dette. Vi har tillit til at Kristoffer vil vurdere sin habilitet fra sak til sak, akkurat slik alle andre i forvaltningen må gjøre, sier statssekretær Kristine Kallset (Ap) i SMK til VG.
Amedia, Helse Sør-Øst, Posten Norge, Schibsted og Telenor står alle på listen.
NHO har og bekreftet at Thoner har vært på deres kontaktliste i forbindelse med et arrangement, men avviser at de har vært på kundelisten hans.
McKinsey opplyser at det pågår en prosess for å innhente klientsamtykke fra internasjonale kunder som Thoner har jobbet for i samme periode.