Senior markedsanalytiker Christine Hoel-Aamodt hos Amedia mener at dagligvarekjedene har mye å gå på når det gjelder bevissthet rundt miljø og samfunnsansvar.

Undersøkelse: Det finnes ikke grønne dagligvarekjeder i Norge

Amedias undersøkelse viser at det er en ledig posisjon i Norge som grønn dagligvarebutikk, forteller Christine Hoel-Aamodt.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

En dagligvareundersøkelse utført av Amedia viser at halvparten av befolkningen ikke kobler en eneste norsk dagligvarekjede med bærekraft, skriver Ameida i en pressemelding.

Det skjer samtidig som en voksende andel av oss bekymrer seg for klima og miljø. I følge Kantars Klimabarometer er 66 prosent av befolkningen på under 30 år bekymret for hvilke konsekvenser klimaendringer vil få.

Dette er de samme menneskene som de neste årene skal etablere seg og bruke en stadig større del av lønna si på dagligvarer.

Undersøkelsen viser blant annet at:

  • Over 50% av den norske befolkningen ikke kan koble en eneste dagligvarekjede med bærekraft
  • Parallelt med folks bekymringer for klima må de bruke en stadig større del av lønna si på dagligvare
  • Dagligvarekjedene lykkes ikke med å synliggjøre sin innsats for klima og miljø
  • Det er en ledig posisjon som grønn dagligvarebutikk

– Ikke enkelt nok

I en tid der samtlige av dagligvarekjedene på egne nettsider gir uttrykk for å forholde seg til bærekraftsmål og ansvarlig forbruk, gir dette tydelige signaler til norsk dagligvarebransje, mener Amedias senior markedsanalytiker Christine Hoel-Aamodt.

– Det er ikke enkelt nok å gjøre bærekraftige og miljøvennlige valg som forbruker. I praksis betyr dette at bransjen har muligheter til å gjøre det enklere for forbrukere å kutte ned på matsvinn, velge mat som er produsert på en skånsom måte og kutte ned på emballasje, sier hun i pressemeldingen.

Mener ingen har fått det til

Hoel-Aamodt mener undersøkelsen viser at ingen av dagligvarekjedene har lykkes spesielt godt med å synliggjøre sin innsats for klima og miljø ut i markedet.

– Å kunne vise samfunnsansvar gjennom å bidra til at det blir lettere å etterlate seg et mindre klimaavtrykk, bør utgjøre et konkurransefortrinn som dagligvarebransjen har store muligheter til å løfte og kommunisere til forbrukerne. Riktig spennende hadde det blitt dersom de kunne ha gjort det uten at det hadde gått på bekostning av viktige drivere som pris, sier Hoel-Aamodt.

Powered by Labrador CMS