Klimabyrå mener årets Arendalsuke er den grønneste noensinne
– I fjor så vi at det var en voldsom interesse for denne tematikken, og i år tror jeg det må være flest arrangementer som omfatter nettopp bærekraft og omstilling, sier Beate Nossum i Footprint.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Mandag braker det løs med Arendalsuka og sørlandsbyen fylles på ny opp av arrangementer, stands og folk fra hele landet fra mandag til fredag. I tradisjon tro tar flere norske byråer turen sørover, og blant dem finner vi klimabyrået Footprint, som i år arrangerer hele 17 ulike arrangementer og deltar på ytterligere 14.
– Vi ser en stor økning i etterspørselen etter bærekraftskompetansen vår under årets Arendalsuke. I tillegg til våre egne, og arrangementene vi hjelper kunder med, er mange av rådgiverne våre nå også etterspurte paneldeltakere på mange andre arrangementer, forteller grunnlegger og partner i Footprint, Beate Nossum til KOM24.
Enormt fokus
Hun tilføyer at årets utgave av Arendalsuka flommer over av arrangementer med bærekraftsfokus.
– I fjor så vi at det var en voldsom interesse for denne tematikken, og i år tror jeg det må være flest arrangementer som omfatter nettopp bærekraft og omstilling.
Nossum som var tidligere partner i First House, har deltatt på Arendalsuka hvert eneste år siden ukens oppstart i 2012. Hun mener den første virkelig store bærekraftsbølgen som preget sørlandsbyen og debattene, kom i 2019.
– Da var det et voldsomt trykk og vi merket den enorme økningen i interessen rundt bærekraftig omstilling. Derfor arrangerte Footprint «Grønn digital Arendalsuke», i samarbeid med Arendalsuka, i Oslo i 2020. Og det hadde vi ikke gjort om ikke interessen for nettopp grønne arrangement var så overveldende stor.
Bryter ned siloer
Nossum mener vi har tatt et stort steg siden 2019.
– Jeg tror summen av alle arrangementene i år om bærekraft vil legge et betydelig politisk press på regjeringa. Tilbake i 2019 og 2020 lå fokuset på hvilke mål man skulle sette seg, men nå har vi kommet dit at vi helt konkret kartlegger hva vi skal gjøre og hvilke tiltak vi skal sette i gang for å nå de målene vi har satt oss.
Hun tror også Arendalsuka vil preges sterkt av kunnskapsdeling.
– Jeg tror det vil stå i fokus, og jeg tror denne delingen vil bidra til å bryte ned siloer. Jeg tror stadig flere forstår at endringer krever at vi jobber på tvers av politikk, næringsliv og forskning. Og det som diskuteres på Arendalsuka vil bygge opp et betydelig politisk press som vil prege de store debattene utover høsten.
Hele Footprint med samtlige ansatte deltar på Arendalsuka i år.
– Med så stort bærekraftsfokus som vi ser i år, er det naturligvis også en stor felles læringsverdi for alle våre ansatte å delta på Arendalsuka. Dessuten er det en viktig arena for å knytte bånd og bygge kultur, forteller Øyvind Vederhus, byråleder i Footprint.