Med kun tusj, papir og seks timer til disposisjon vant Vincent og Maria Gulltusjen
Gulltusjen-vinnerne venter i spenning når Young Lions Print vinneren kåres neste uke.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I samarbeid med CAPA, Norges representant for Young Lions og Westerdals Høyskolen Kristiania, arrangerer Amedia Salg og Marked konkurransen Gulltusjen. Og hvert år drar vinneren til Cannes for å representere Norge i Young Lions Print konkurransen.
– I og med at årets Young Lions blir avholdt for 2020 vinnerne, ble det ikke avholdt Gulltusjen i år. Alle vinnere fra i fjor ble derfor overført til i år, hvor Young Lion foregikk digitalt, sier Maria Madsen, leder for kompetanse, marked og kommunikasjon i Amedia Salg og Marked.
Mer enn et måltid
Gulltusjen i 2020 ble arrangert for sjette året på rad, og totalt deltok 75 team. Hvert team består av to personer, som skal skissere en papirannonse som kreativt virkemiddel for et produkt eller en organisasjon. Det er to ulike klasser, en for studenter og en for byråansatte, opplyser Madsen.
– Hvert team har kun tusj, papir og seks timer til disposisjon. Deltakerne fikk i oppgave å skissere en papirannonse for FNs World Food Programme. Vincent Placht og Maria Maaneskiold, som på daværende tidspunkt jobbet i byrået Marvelous, gikk helt til topps i byråklassen.
Cannes ble avlyst
Gulltusjen er en idekonkurranse for alle student- og kreatørteam som er 30 år eller yngre.
– Placht og Maaneskiold skulle etter planen da reise til Cannes og representere Norge i Young Lion Print konkurransen. Dessverre ble Young Lions Print konkurransen flyttet fra 2020 til 2021, og avholdt som digital konkurranse. Selv om turen til Cannes og fysisk deltakelse i Young Lion Print konkurransen uteble, er det godt å se at det ble mulig å gjennomføre konkurransen digitalt.
Vinnerne fra i fjor, Placht og Maaneskiold har begge kommentert deltakelsen, og har kommet med en felles uttalelse til Amedia Salg og Marked:
– Det var utrolig gøy å ta del i konkurransen. Oppgaven var nokså utfordrende, og vi brukte mye tid på å å gjøre budskapet så tydelig som mulig, men samtidig relevant og dristig. Vi gleder oss til å se bidragene til de andre lagene. Det blir sannsynligvis mye bra - det virket som det var mange flinke folk med.
Resultatet offentliggjøres 17. juni.